Kanttori katselee Kristuksen evankeliumia

0
Kanttori Timo Lehtonen kehottaa Lutherin tavoin myös katselemaan Kristuksen syntymisen evankeliumia. Hän vertaa katselemista tyynessä vedessä heijastuvaan aurinkoon. Sitä katsellessa sydämessä syttyvät valo ja lämpö sekä usko ja rakkaus, jotka ovat kätkettyinä Kristuksen ihmisyyteen.

Teksti ja kuvat: Jouko Siirilä/jpnews.fi

Kynttilänpäivänä on mahdollisuus vielä kerran miettiä kirkkovuositeksien valossa joulun evankeliumia, ja nyt jo sen radikaalia vaikutusta koko ihmiskunnan tulevaisuuteen. Kanttori Timo Lehtonen Ähtäristä siteeraa uskonpuhdistajaamme, joka alleviivasi kuulokulman ohella myös näkökulmaa jouluun.

Ensi sunnuntaina vietettävä kynttilänpäivä päättää kirkkovuoden kulussa joulun juhlajakson. Päivän raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin siunattavaksi 40 päivää hänen syntymänsä jälkeen. Viime joulu oli kanttori Timo Lehtoselle neljäänkymmenen vuoden jälkeen ensimmäinen työkuvioista vapaa Kristuksen syntymäjuhla.

– Lutherin sanoin jouluna katselimme seimessä makaavaa Jumalan Poikaa. “Hän ei lähesty meitä ylivoimaisena voittajana vaan toisista riippuvaisena, avuttomana, vailla kaikkea valtaa, kuitenkin Jumalan poikana. Ottaessaan inhimillisen luonnon hän otti kantaakseen samalla kaiken mitä ihmisyyteen kuuluu”.

– Tämä meidän maailmalle on ajan ja tilan maailma. Maailman ominaisuus on jatkuva muutos ja katoavaisuus. Osana sitä ihmisenkin elämä on säädetty rajalliseksi. Jumalan valtakunta sen sijaan ei ole missään ihmisen käsitettävissä olevassa tilassa. Sieltä Kristus tuli tähän maailmaan ihmisen ainoaksi mahdollisuudeksi osallisuuteen ikuisuudesta.

Raahen kautta kirkkohallitukseen
ja takaisin Ähtäriin

– Olen saanut elää rikkaan elämän ja olla mukana monissa kirkon tehtävissä, Lehtonen sanoo.

Hänen työuransa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon palveluksessa alkoi Raahen kaupunkiseurakunnan kanttorina vuonna 1977 käsittäen sittemmin myös Oulun hiippakunnan hiippakuntakanttorin tehtävät.

– Vuonna 2004 tuli vanhan kotiseurakuntani Ähtärin kanttorin virka auki. Minut valittiin siihen ja otin viran vastaan 2005 elokuussa. Palasin perheeni kanssa juurilleni asumaan vanhaa kotitaloa Ähtärin Myllymäelle.

Kanttori Timo Lehtosen neljään vuosikymmenen kirkon musiikkityössä mahtuivat sekä hiippakuntakanttorin ja it-erityisasiantuntijan tehtävät Oulussa ja kirkkohallituksessa että lopulta vähän yli kymmenen vuotta kotiseurakunnan kanttorina Ähtärissä.

Vuosituhannen alkuun sijoittuu myös viiden vuoden jakso kirkon keskushallinnon koulutus- ja it-hankkeissa. Evankeliumikirja – viikkolektionaari – kirkkovuosikalenteri -kokonaisuus oli Lehtosen mukaan kirkkohallituksen antamista tehtävistä laajin. Vuosina 2001-2005 hän oli kutsuttuna myös Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin verkkopalvelun innovaatiohankkeessa.

– Nuo vuodet olivat haasteellista mutta samalla hyvin antoisaa aikaa, joista olen kiitollinen. Tehtäväni olivat paljolti innostavaa pioneerityötä, mikä tarkoitti jatkuvaa uusien asioiden omaksumista ja käytäntöön soveltamista.

– Jälkikäteen katsottuna mielestäni jokaisen ihmisen pitäisi saada elämänsä lakipisteen vuosina mitata oman suorituskykynsä rajoja. Nyt vanhuuden kynnyksellä on aika oppia vuorilta laaksoon virtaavan veden salaisuutta, psykoanalyytikko Carl Gustaf Jungia lainatakseni.

Monta tunnustuskuntaa ihmisen
heikkouden tähden

– Minua on pitkään elähdyttänyt ajatus universaalista kirkosta, joka pitää esillä Raamatun sanomaa Kristuksen ristin kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Sanoma Kristuksesta on niin suuri, että se ei voi mahtua yhden herätysliikkeen tai edes yhden kirkkokunnan sisään. Vain ihmisen heikkouden tähden tämä yleinen kirkko isolla k:lla on pirstoutunut erillisiksi tunnustuskunniksi.

– Kaikkien maailman kristittyjen tulisi kiinnittää huomionsa siihen mikä heitä yhdistää, eikä siihen, mikä erottaa, Lehtonen toteaa.

Timo Lehtonen mietiskelee edelleen Martti Lutherin jännittävää kehotusta katsella Kristuksen syntymisen evankeliumia.

– Luther vertaa sitä tyynessä vedessä heijastuvan auringon kuvajaiseen: aurinko sekä näkyy parhaiten että lämmittää voimakkaimmin juuri tyventä vettä.

– Evankeliumin katselemisesta välittyy rauhoittuvaan ja keskittyvään mieleen valoa ja lämpöä niin, että sydämessä syttyvät valo, lämpö ja ilo. Juuri nämä ovat kätkettyinä Kristuksen ihmisyyteen, Lehtonen sanoo.

– Itsekkyyden sijaan virtaa Jumalan isänrakkaus ja Kristuksen äidinlempeys. Tulevaisuuden pelon sijaan tulee toivo, epävarmuuden sijaan luottamus ja köyhyyden keskelle Jumalan armon rikkaus.

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Monessa seurakunnassa kynttilänpäivänä vietetään perhemessua. Kynttilänpäivän tv-jumalanpalvelus vietetään sunnuntaina 3. helmikuuta Alavuden kirkossa. Se on samalla tämän vuoden yhteisvastuukeräyksen aloitusmessu, jossa saarnaa piispa Simo Peura.

Messu tulee suorana TV1:ltä alkaen kello kymmenen alkaen. Televisioinnin takia kirkossa tulee olla läsnä jo kello 9.45.



 

Perustavan_tuki_200219

JÄTÄ KOMMENTTI