ANNA MIELIPITEESI |Mitä mietteitä uusi kuntajako herättää?

8
Etelä-Pohjanmaa jakautuisi viideksi kunnaksi, jossa Alajärvi-Soini-Vimpeli muodostaisivat yhden kuntakokonaisuuden ja olisi samalla selkeästi sellaisenaan yksi harvennetun kuntakartan pienimmistä kunnista. Hyvä vai huono asia?

Kuntatyöryhmän esitys karsii kovalla kädellä kuntia Pohjanmaan maakunnissa ja Keski-Suomessa.

Mitä mietteitä uusi kuntajako herättää?
Onko työssäkäyntialue oikea peruste jakaa uusia kuntarajoja?
Kerro oma ehdotuksesi, miten kuntakarttaa pitäisi muuttaa.
Uskotko, että palvelujen saatavuus turvataan suurissa kuntaliitoksissa.
JoulukampVB1

8 KOMMENTTIA

  1. Tämänpäiväisen Pohjalaisen verkkouutisten mukaan kuntaministeriö on rajattomassa armossaan sallimassa kunnille peräti neljän(!) minuutin oikeuden kehua kuntaansa kuulemistilaisuudessa. Tämä jos mikä on demokratian halveksimista paikallishallinnossa. Miksi yleensä tilaisuus järjestetään, jos ministerillä ei ole tuon taivaallista aikaa kuunnella kuntien murheita?? Mikä takaa sen, että kuntien ministeriöön lähettämät kirjaliset vetoomukset ja viestit yleensä edes luetaan?? Heitetäänlö ne kylmästi mappi ö:hön toteamuksella, että vai sellainen on sen ja sen kunnan toiveiden tynnyrin vetoomus, eipä aiheuta tuonkaan kunnan toive mitään toimenpiteitä ministeriössä. Pitää muistaa se tosiasia, että valmistelu tapahtui täysin salassa ilman tietoakaan kuntien mahdollisuudesta vaikuttaa kuntakarttaan ennakkoon. Uutisen mukaan neljän minuutin ylittävä osa per kunta on poissa keskustelusta tilaisuuden päätteeksi varatusta ajasta. Jo on aikoihin eletty!

  2. Ei pelkästään työssäkäyntialue saa ratkaista, vaan myös muut palvelut kuten koulut, terveydenhuolto, kaupan, kelan ja monen muun viraston palvelut. Asioiden hoitaminen kohtuullisten etäisyyksin päästä. Sitten taas rakennetaan uudet tilat uuden kunnan kuntakeskukseen, ”säästöjä” tulee. Palvelut ei parane rajoja siirtämällä.

  3. Jokaisessa kunnassa on edelleen jonkinlainen keskusta jossa on lähipalveluita ihmisille. Vähän kauempana asuvat joutuvat hakemaan palveluita matkojen takaa.
    Nyt kun kuntia yhdistetään matkat kauppoihin ja muihin palveluihin kasvaa edelleen. Tärkeää on puhua esim.terveyden huollosta kuinka se toimii matkojen takaa. Ambulanssit viipyvät hätätilanteessa kauemmin.

    Mielestäni kuntien pitäisi kuitenkin verkostoitua niin kuin nyt jo on yleisesti tehtykin ja tilanteen kehittyessä yhdistyä järkevällä tavalla.
    Pakkoliitoksista en pidä, mutta voihan olla tarpeen joidenkin suurimpien kaupunkien ympäristöissä tehdä pakkoliitoksia, mutta kyllä vähän niissäkin seuraukset epäilyttää.

  4. Valtiovarainministeriö on tunnettu siitä, että sieltä löytyy numeronmurskaajia joka lähtöön. Excelin taulukkolaskentaohjelmilla voidaan pyörittää laskelmia haluttuun suuntaan. Kuntaministeri Henna Virkkunen ilmoitti, että peräti 600-sivuinen tiiliskivimietintö lähtee kuntiin näinä päivinä. Tietysti on helppoa sanoa, että paksua mietintöä tarvitaan, mutta onko kunnissa aikaa lukea sellaista, kun 16.4 pitäisi olla vastaukset valmiina? Löytyykö siitä lyhennettyä versiota netistä tai toimitetaanko sellainen kuntiin? En luottaisi viime vuosien huonojen kokemuksen perusteella valtiovarainministeriön ennustamiskykyyn. Kyse on kahdeksan vuoden ajasta, jolloin suhdanteet voivat olla melkein mitä sattuu. Poliittista ohjausta tarvitaan yhteiskunnassa, mutta ei varmasti sillä tavalla, että syntyy kuva pakkomielteisestä tominnasta, jossa vain kunnianhimo ratkaisee lopputuloksen.

    • Mielestäni tämä edellä oleva näkemys on hyvin asiallinen. Asia on senverran laaja ettei sitä pidä kovin rynnimällä rakentaa. Eiköhän lie ihmisten tyytyväisyys omaan kuntaansa ole myöskin tärkeää. Olisi mukava nähdä tuo 600-sivuinen tiiliskivikansio, mutta totta on että asioita voidaan todistella myös väärin perustein. Niin se varmaan on tuossakin kansiossa tehdään sellaista tekstiä jota ei kukaan jaksa lukea.

  5. On toki aivan hyvä, että ajatellaan säästöjä valtion kannalta tälläisenä aikana. Mutta kuinka paljon säästöjä todella syntyy, kun tehdään näin suuri muutos. Onko huomioitu, että siitä saattaa syntyä rahanarvoisia ongelmia.

    Julkisella puolella työpaikat vähenevät, yritykset hiovat ja tehostavat toimintojaan.
    Olisiko ensin syytä lähteä hakemaan valtion ja kuntien virastoista turhat byrokratiat ja suojatyöpaikat pois.. Voihan olla, että kuluja saataisiin karsittua, toimintaa tehostettua.. JOPA ilman kuntauudistuksia.. Tai saati näin laajoja sellaisia.

    Noh, jostakin on ne rahat saatava sinne Kreikkaankin, jotta siellä sijoittajat saavat rahansa pois pankeista ja maa uudistettua sotavoimiansa. Me voimme luopua maamiinoista ja siirtyä käpysotaan, koska se on paljon ekologisempaa.

  6. Mitä järkeä on yhdistää nyt pari kuntaa? JOKA tapauksessa jonkun ajan päästä taas joku uusi blondi uudistaa tohkeissaan Suomen karttaa… ja kaikki saadut säätöt valuvat hukkaan.

    Tehdään kerralla Pohjanmaan kunta.. tai mitä perhelettä.. tehdään kunta nimeltä Suomi ja myydään se Ruotsalaisille!

JÄTÄ KOMMENTTI