Jesse Ketonen Lapin matkailumarkkinoinnin johtoon ­– ”Olen ammatillisesti kasvanut Lapin mukana”

0
Lapin yhteisten markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin matkailumarkkinoinnista vastaavaksi henkilöksi on nimitetty 3.6.2019 alkaen Jesse Ketonen. Työssään Ketonen vastaa Lapin alueen matkailun kasvuohjelmasta sekä johtaa Lapin yhteisen matkailumarkkinoinnin suunnittelua ja toteutusta vuoden loppuun asti (Kuva: Viljami Väisänen)

Jesse Ketosella on kansainvälisestä markkinoinnista kahdeksan vuoden kokemus aiemmista rooleistaan Artefactilla, OMD Finlandilla ja Dinglellä, joissa hän on ollut vastuussa niin kansainvälisistä kuin kotimaisistakin asiakkuuksista. Myös Lappi on Ketoselle ennestään tuttu, sillä hän oli mukana Lapin Liiton ja sen markkinointikumppanin SEK:n luotsaamassa ”Lapland – The North of Finland” imagomarkkinointihankkeessa vuosina 2012-2015. Koulutukseltaan alajärveläislähtöinen Ketonen on kauppatieteiden maisteri.

– Olen oikeastaan koko kansainvälisen markkinointiurani ollut mukana rakentamassa Lapin matkailubrändiä ulkomaille, sillä se oli ensimmäinen asiakkuuteni, jossa toiminta oli aidosti kansainvälistä. Aluksi loin sisältöjä ja hallinnoin Lapin sometilejä. Myöhemmin olen päässyt suunnittelemaan strategisia sisältökonsepteja ja tekemään markkinointisuunnitelmaa Lapin matkailumarkkinoinnille. Voisi siis sanoa, että olen ammatillisesti kasvanut Lapin mukana ja siinä ohessa hakenut oppia myös muualta, Ketonen sanoo.

House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen mukaan Ketosen valinta tehtävään oli helppo.

– Olemme iloisia, että saimme Jesse Ketosen mukaan rakentamaan entistä kiinnostavampaa Lappia. Lapin kesän ja lumettomaan ajan brändääminen globaalisti on meille valtava mahdollisuus ja seuraavat puoli vuotta on meille tässä työssä strategisesti tärkeää aikaa tulevien toimenpiteiden suunnittelun ja toteutuksen kannalta. Olemme tehneet Jessen kanssa yhteistyötä aiemminkin, ja on hienoa, että saimme Jessen osaamisen ja kokemuksen mukaan tiimiimme, Tarssanen sanoo.

Lapin matkailu on ollut viimeiset vuodet hurjassa nosteessa. Vuonna 2018 kansainvälisten vierailijoiden kasvu oli vajaa 6% edellisvuoteen verrattuna huolimatta vahvoista luvuista aikaisempana vuotena, jolloin kasvu oli 22%.

– Lapin matkailussa on edelleen kasvuvaraa, mutta se on tehtävä kestävästi ja kannattavasti, sanoo Ketonen.

– Lapin talvi on saavuttanut vahvan aseman ja seuraava haaste onkin pidentää sesonkia brändäämällä kesää. Lappi on potentiaalinen ympärivuotinen matkakohde. Lapin kesä ei ole maailmalla hyvin tunnettu ja mielikuvissa on parantamisen varaa. Revontulet, talviaktiviteetit ja joulupukki ovat kaikki vahvasti talvisidonnaisia. Kesällä meillä on kuitenkin yötön yö, elävä ja puhdas luonto sekä autenttinen paikallinen kulttuuri. Kesällä Lappiin tullaan edelleen vaihtoehtoiselle lomalle, Ketonen pohtii.

House of Laplandin matkailun kasvuohjelman tavoitteena on taata kestävä ja ympärivuotinen kasvu myös tulevina vuosina. Erityisenä tavoitteena on globaalin kiinnostuksen ja kysynnän kasvattaminen Lapin kesäsesongille. Kumppaneina ovat Lapin alueellisten markkinointiorganisaatioiden lisäksi Finnair, Finavia, Metsähallitus sekä Visit Finland.

– Olen valtavan innoissani tästä haasteesta, sillä meillä on merkittäviä panostuksia tulossa loppuvuodesta matkailuun. Pidän matkailua kasvavana toimialana Suomelle entistä tärkeämpänä, sillä se on yhä useammin käyntikorttimme maailmalla. Useat julkisuuden henkilöt ja maailmalla vaikuttavat ihmiset ovat päätyneet Suomeen nimenomaan Lapin matkailun kautta. On merkityksellistä luoda jotain pysyvää ja arvokasta Suomelle, Ketonen sanoo.


House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Ennen muuta jaamme tarinoita elämästä tavanomaisen yläpuolella.


 

Perustavan_tuki_200219

JÄTÄ KOMMENTTI