Käytätkö rengasliikettä vai oletko tee-se-itse-mies?

0
Talvipyörien vaihtorumba on jälleen käsillä

Talvipyörien vaihtorumba on jälleen käsillä
Miten sinä toimit tänä vuonna renkaanvaihtoasioissa? Valitsetko täyden palvelun rengashotellin ja maksat mukavuudesta? Vai hankitko momenttiavaimen, kompressorin ja ilmanpainemittarin takakonttiin? Mikäli olet tee-se-itse-mies, vältät jokavuotisen rengasruuhkan ja säästät hieman rahaakin. Rengashotellin valitseva säästää puolestaan rutkasti aikaa ja vaivaa.

Lain mukaan talvirenkaat ovat pakolliset joulukuun ensimmäisestä päivästä helmikuun viimeiseen, valitsipa autoonsa nastat tai kitkat.

Talvirenkailla saa ajaa muinakin aikoina, mikäli keli sitä vaatii. Suurimmalle osalle ihmisistä talvirenkaiden vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi yllättävästi samaan aikaan.

– Rengasliikkeissä on ruuhkaa heti samana aamuna, kun ensilumi on satanut. Talvi yllättää joka vuosi. Suomessa kannattaa harkita talvirenkaiden vaihtamista jo lokakuun puolivälissä, vinkkaa aluepäällikkö Pertti Leimu Vianorilta.

Rengasliikkeet opastavat mielellään myös omatoimisia

Renkaiden vaihdatuttaminen maksaa 30–40 euroa, neuvoja sen sijaan jakaa suurin osa rengasliikkeistä täysin veloituksetta. Omatoimiset renkaanvaihtajat ovatkin tervetulleita ammattilaisen pakeille.

– Tarkistamme mielellään renkaiden kunnon ja annamme neuvoja, vaikka autoilija vaihtaisikin ne sitten itse autoonsa. Mutta toki me tarjoamme myös kokonaispaketin, jolloin noin parin sadan euron vuosihintaan hoituvat renkaiden pesu, tarkistus, vaihto keväällä ja syksyllä, ilmanpaineiden tarkastus, jälkikiristys, varastointi ja vielä tekstiviestiajanvaraus kaupan päälle.

Ensilumen jälkeen renkaanvaihtoon harvemmin pääsee ilman ajanvarausta, vaikka varautuisi pitkäänkin odotusaikaan. Ajanvaraus sen sijaan ei vaadi kuin yhden puhelun tai muutaman klikkauksen netissä. Lähes yhtä nopeaa on itse renkaanvaihto.

– Ammattilaisilta se käy vartissa eikä siinä kauan nokka tuhise. Ruuhka-aikaan kannattaa silti varata asioimiseen puolisen tuntia, sanoo Leimu.

Kahden euron kolikko toimii mittana

Mikäli vaihtaa renkaat itse, tärkeintä on tarkistaa renkaiden laillisuus ja turvallisuus. Urasyvyyden on oltava vähintään 3 millimetriä eikä nastoista saa puuttua yli 25 prosenttia. Joistakin rengasmalleista löytyy indikaattori, josta voi todeta kulumisen helposti. Vanha ja kaikille renkaille sopiva kikka on mitata urasyvyys kahden euron kolikolla.

– Kahden euron kolikkoa pidetään urassa pystyssä. Mikäli renkaan ura ei peitä kolikon hopeista reunaa, on rengas todennäköisesti laiton, eli alle 3 millimetriä. Sitä paitsi talvirenkaisiin suositellaan 5 millimetrin urasyvyyttä, muistuttaa Leimu.

Tarkkana pulttien ja tunkkien kanssa

Tee-se-itse-miehen kannattaa olla tarkkana muttereiden ja pulttien kanssa, ettei tule epähuomiossa laittaneeksi kesärenkaiden pultteja talvirenkaisiin tai päinvastoin.

– Varsinkin alumiinivanteiden pultit ja sovitteet kiristyvät turvallisesti vain siihen vanteeseen, johon ne on alunperin tarkoitettu. Pahimmassa tapauksessa väärillä pulteilla kiinnitetty rengas saattaa irrota ajon aikana, varoittelee Leimu.

Renkaanvaihtopuuhissa tunkin valinta on tärkeä asia. Tarvitaan tukeva tunkki, vaikka tien päällä rengasrikon sattuessa riittää heiveröisempikin. Momenttiavain on tarpeellinen väline, koska sillä tarkistetaan pulttien kireys.

– Koska nykyautoissa on paljon muoviosia, tunkille voi olla haastavaa löytää tukevaa kohtaa. Tunkilla nostettaessa on varottava upottavaa maaperää ja juuri kaikkia muoviosia.

Muista myös nämä vaihdon yhteydessä!

Ilmanpaineet on syytä tarkastaa heti renkaanvaihdon yhteydessä, mutta myös 100 kilometrin ajomatkan jälkeen, jolloin suositellaan tehtäväksi myös renkaiden jälkikiristys. Etu- ja takarenkaiden paikkoja kannattaa vaihtaa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, jotta renkaat kuluvat tasaisesti.

– Talvirenkaiden vaihtamisen yhteydessä voi myös tarkistaa, että konepellin alta löytyy pakkasenkestävää jäähdytysnestettä ja lasinpesunestettä. Myös polttoainesuodattimet ja pyyhkijänsulat olisi hyvä tarkistaa, ehkä akunkin voisi mittauttaa. Ja aina ennen pidempää reissua tarkistetaan rengaspaineet, luettelee Pertti Leimu.

Renkaanvaihtajan muistilista:

– Älä odota ensilunta

– Urasyvyys vähintään 3 millimetriä, mielellään 5 millimetriä

– Yli 75 prosenttia nastoista oltava tallella ja ehjiä

– Käytä vanteiden omia pultteja ja sovitteita

– Tarkista ilmanpaineet heti ja 100 kilometrin jälkeen

– Tarkista samalla nesteet, pyyhkijät ja akku

– Talvirenkaita on pakko käyttää 1.12.-28.2.

– Nastarenkaita ei saa käyttää 1.5.-1.11.

kategoriainfo2

JÄTÄ KOMMENTTI