Lehtiyhtiöt satsaavat kuumeisesti nettiin – perinteinen sanomalehtimainonta romahti

0
10
Sanomalehti menetti mahtiasemansa mainosvälineenä, Vähenemisen ennustetaan jatkuvan entisestään.

Sanomalehti menetti mahtiasemansa mainosvälineenä. Vähenemisen ennustetaan jatkuvan entisestään.
Painettujen sanomalehtien osuus mainosmarkkinoista jatkaa kutistumistaan. Muutamassa vuodessa sanoma- ja kaupunkilehtien siivu on pienentynyt sekä suhteellisesti että reaalisesti, ilmenee TNS Gallupin tutkimuksesta.

Paperilehtien osuus oli vielä muutama vuosi sitten yli puolet, mutta on nyt pudonnut lähemmäksi 40:tä prosenttia. Koko mainonnan volyymi on edelleen pienempi kuin vuonna 2008 ennen lamaa.

Kehityksen odotetaan jatkuvan, sillä mainonta lisääntyy verkossa nopeammin kuin muissa medioissa. Suomalaiset mediatalot pyrkivät täydentämään tulovirtaansa verkosta.

Keltainen lehdistö ja valtakunnan niin sanotut ykkössanomalehdet elävät paniikkitunnelmissa, joka luonnollisesti halutaan salata kansalta viimeiseen asti.


Näiden ”mahti” medioiden perustamat ja ylläpitämät paikoin suuren suosion saaneet niin sanotut verkkolehdet ovat valjastettu juttujen ja niiden ”erityistoimittajien” kautta pelastamaan perinteistä paperilehteä.

Jutut yleensä aloitetaan nopeissa ja moderneissa verkkojulkaisuissa, mutta niillä käytännössä yhä näkyvämmin ”kokoukutetaan” vain lukijaa ja osoitetaan hänet lukemaan varsinainen juttu loppuun painetusta ja maksullisesta paperiversiosta.

Jotkut lehtitalot tarjoavat tosin maksullisia ja sisäänkirjauduttavia näköislehtiään myöskin sähköisinä versioina verkoissa.
”Sähköisen” paniikkitunnelman aistii jo siitä kuinka erityisesti maakuntalehdet ovat tehneet viimeaikoina nettinäkyyvyytensä eteen huomattavia satsauksia ja hakevat näin kuumeisesti toiminnalleen uutta jatkuvuutta ja elämää verkoista.

KanelinFByleism1

JÄTÄ KOMMENTTI