Liikehallinta hyvän elämän perusta

0

Lihaskuntoharjoittelu kuuluu olennaisena osana terveelliseen ja toimintakykyiseen elämään. Liikuntasuositusten mukaan lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa kahdesti viikossa. Yksi tapa toteuttaa lihaskuntoharjoittelua on kuntosaliharjoittelu. Kuntosalilla voimaharjoittelua voi tehdä monella eri tavalla riippuen harjoittelun tavoitteista, toimintakyvystä ja omista mieltymyksistä.

Virtain kaupunginjohtaja Juha Viitasaari huolehtii kunnostaan, ohjaajana Harri Tarvainen

Virtolaisia palvelee kolme maksullista kuntosalia; liikuntahallin kuntosali, Kisapirtin kuntosali ja KuntoStudio. Oikeanlaiseen ja turvalliseen harjoitteluun kannattaa aina lähteä liikkeelle ammattilaisen opastuksella, joka huolehtii siitä, että liikeradat ovat turvalliset ja harjoittelu etenee johdonmukaisesti liikehallinnan mukaan. Myös kokeneempi treenaaja saa lisäpotkua ammattilaisen ohjelmasta. Keho tottuu harjoitteluun hyvinkin nopeasti ja siksi ohjelman vaihtaminen tietyin väliajoin on paikallaan. Vuodesta toiseen tutut liikkeet, samoilla painoilla ja tietyllä toistomäärällä kyllä voivat ylläpitää toimintakykyä, mutta uutta ärsykettä se ei keholle tarjoa, jolloin niin sanottua kehitystä ei tapahdu.

Virroilla on useita personal trainereita, kuntosaliohjaajia ja fysioterapeutteja, joilta saa asiantuntevaa opastusta kuntosaliharjoitteluun. Netistä löytyy paljon nettivalmennuksia ja valmiita ohjelmia, mutta muista aina aloittaa henkilökohtaisella opastuksella.

Kuntosaliharjoittelu –  Kisapirtti, liikuntahalli ja KuntoStudio

Virtain kaupunki aloitti alkuvuodesta liikuntapaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia esittelevän kierroksin kaupunginjohtaja Juha Viitasaaren ja liikuntasihteeri Sanna Vilenin opastuksella. Nyt olikin vuorossa ensimmäinen liikuntahetki.

”Jalkauduimme kaupunginjohtajan liikuntapaikkakierroksella Kisapirtin kuntosalille. Tarvaisen Harri laittoi Juhan hikoilemaan tiiviillä ohjelmalla, jonka tarkoitus on nimenomaan kehittää perustason lihaskuntoa ja toimintakykyä,” kertoo liikuntasihteeri Sanna Vilen.

Hikihän tässä tulee…toteaa Viitasaari

Talven liukkaat ja huonolumiset kelit ovatkin otollista aikaa kuntosaliharjoitteluun. Vilen ja Viitasaari kehuvat Virtain mahdollisuuksia tässäkin kohdin erinomaisiksi. Lisäksi saleilla on aktiivista ohjattua liikuntaa eri kohderyhmille ja lajeille. Harjoittelu mahdollistaa näin muidenkin harrastusten ja elämisen vaatiman liikkuvuuden.

”Käytimme vastuksena oman kehon painoa tai muuten vastusta, jolla oli mahdollisuus 10–15 toistoon. Tahti oli melko napakka, koska etenimme kuntopiirissä kolmen eri liikkeen sarjoissa ilman taukoja. Kun vielä päätettiin venyttelyllä, voi todeta, että työpäivän kuorma katosi kehosta ja mieli virkistyi paremmin kuin pannullisella kahvia,” kertaa harjoitusta.

Tiesitkö, että voimaharjoittelu:

  • parantaa toimintakykyä
  • vaikuttaa positiivisesti veren rasva- ja sokeriarvoihin
  • pienentää aikuistyypin diabeteksen puhkeamisriskiä
  • vahvistaa luita ja ehkäisee osteoporoosia
  • parantaa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa
  • hidastaa kehon ikääntymistä
  • vähentävää alaselkäkipuja
  • vähentävää nivelrikkoisilla tulehdusta
  • helpottaa painonhallintaa
  • vaikuttaa terveisiin elinvuosiin, sillä ilman voimaharjoittelua 40 ikävuoden jälkeen lihasmassa vähenee noin 0,5 % vuosittain ja lihasvoima noin 1 %
kategoriainfo2

JÄTÄ KOMMENTTI