Suomalaiset ovat luomun kulutuksessa aimo annoksen naapureitaan jäljessä

0
luomua kaupassa
Kauppojen valikoimiin on tullut lisää luomumerkillä varustettuja tuotteita
Suomi on huomattavan paljon muita Pohjoismaita jäljessä luomun kulutuksessa. Esimerkiksi Tanskassa luomutuotteita kulutetaan jopa 10 kertaa enemmän kuin Suomessa. Mitä Tanskassa sitten tehdään toisin?

Suomalaisten kiinnostus luomuun on hienoisessa kasvussa, ja kauppojen valikoimiin on tullut lisää luomumerkillä varustettuja tuotteita. Kuitenkin verrattuna muihin Pohjoismaihin, esimerkiksi Tanskaan tai Ruotsiin, on Suomessa luomun kulutus lapsenkengissä. Kun vuonna 2009 suomalainen kuluttaja osti luomutuotteita 14 eurolla, tanskalainen käytti niihin 139 ja ruotsalainen puolestaan 75 euroa.

– Yksi suurimmista eroista Suomen ja Tanskan välillä on ajoitus. Tanskassa luomutuotanto aloitettiin paljon aiemmin kuin Suomessa. Tällä hetkellä Suomessa onkin nähtävissä tismalleen sama kehitys kuin Tanskassa 7-10 vuotta sitten, tanskalaisen luomutuottaja Urtekramin vientijohtaja Petter Aagesen kertoo.

Mitä Tanska tekee toisin?

Suomessa luomuala on sirpaleinen ja pienyritysvaltainen. Suomessa laaditun luomustrategian vaikuttavuus on pieni, koska sen johtaminen ei ole kenenkään vastuulla. Sen sijaan Tanskassa käytetään valtavasti rahaa luomun menekinedistämiseen ja mainontaan. Sekä tuottajat että kauppiaat ovat siinä mukana. Jo vuosia sitten Tanskassa tehtiin strategisia linjauksia luomun suhteen ja luomutuotannossa nähtiin valtavat kasvupotentiaalit.

– Tanskassa luomutuotteita on saatavilla kaikissa tuoteryhmissä ja hinnat ovat kohtuullisia. Kuluttaja voi ostaa koko ruokakorinsa luomuna.

Koska luomutuotteita on kaikissa tuoteryhmissä, kannattaa niitä tuottaa, mikä edesauttaa myös hintojen pysymistä kohtuullisena. Syntyy ikään kuin positiivinen noidankehä.

– Esimerkiksi Tanskassa on saatavilla luomubroileria, mutta Suomessa sitä ei juurikaan tuoteta. Se onkin haastava tuottaa, muttei silti ole mahdoton. En ole vielä törmännyt tuotteeseen, jota ei voisi tuottaa luomuna.

Aagesen uskoo, että Suomessa luomun kulutus lisääntyy, ja tulevaisuudessa ylletäänkin samalle tasolle kuin Tanskassa.

– Ensimmäiseksi kokeillaan yleensä luomumaitoa ja -kananmunia, sitten siirrytään vihanneksiin ja hiljalleen laajennetaan muihin tuotteisiin. Kauppiaat ovat huomanneet kuluttajien kiinnostuksen kasvaneen, joten luomutuotteita onkin otettu lisää valikoimiin. Se puolestaan saa kuluttajat löytämään uusia tuotteita ja valitsemaan entistä useammin luomua.

Suomessa viime vuonna perustettu Pro Luomu -yhdistys pyrkii omalta osaltaan edistämään luomun kulutusta Suomessa ja saattamaan Tanskan tavoin sekä kaupan, valmistajat että tuottajat yhteen miettimään luomun haasteita.

ilmoitustori_perus1

JÄTÄ KOMMENTTI