Mikko Savola: Paikallisjunalla Powerparkista Duudsonparkin kautta Tuuriin ja Pandalaan

0
Seutukunnallinen raideliikenne toisi elivoimaa radan varren kunnille muun muassa turismin lisäätymisestä

Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) on tyytyväinen päätöksestä Suomen raideliikenteen avaamisesta, liikenne- ja viestintäministeriöstä tänään ilmoitetun mukaisesti, kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistus on ollut tiedossa ja nyt sen askelmerkit on asetettu paikalleen. Uudistus keskittyy näkyvästi henkilöliikenteeseen, mutta koskee myös tavaraliikennettä. Olennaista on Savolan mielestä, että itse VR säilyy kuitenkin valtionyhtiönä, kuten myös siitä irrotettavat varikko- ja muut yhtiöt. Ketään ei myöskään irtisanota muutoksessa.

 

Tasapuolinen kilpailutilanne

VR:n liikennöinti jää valtion kokonaan omistamaksi junaliikenteen operaattoriksi. Henkilöstö siirtyy uusiin yhtiöihin, tehtävien mukana, vanhoina työntekijöinä. Savola pitää tärkeänä, että VR:stä eriytetään osat, jotka mahdollistavat tasapuolisen kilpailutilanteen ja uusien toimijoiden liikennöintiedellytykset koko maassa. Nämä osat ovat kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja kiinteistöyhtiö.

– Tähän asti Etelä-Pohjanmaalla on todettu käytännössä VR:n taipumattomuus toimivaan poikittaisliikenteeseen. Tekohengitettyjen junavuorojen aikataulut eivät palvele ihmisiä ja suosio on ollut sen mukaista. Nyt ongelman korjaamiseen tarjotaan työkalut.

Työmatkalaiset, opiskelijat ja turistit keskiöön

Savolan mukaan alueellisen mahdollisuuden Etelä-Pohjanmaalle tuo uudistuksen kirjaus, jonka mukaan maakunnat, suuret kaupungit ja kaupunkiseudut voivat järjestää alueillaan alueellista tai paikallista liikennettä. Tämä antaa merkittävän mahdollisuuden maakunnan kannalta tärkeän liikenteen, kuten työmatka- ja opiskeluliikenteen turvaamiseen. Elinkeinoelämälle tämä tarjoaa esimerkiksi mahdollisuuden kytkeä maakunnan eri nähtävyydet toisiinsa.

– Pohjalaisjuna voisi kulkea vaikkapa Härmän Powerparkista, Seinäjoen Duudsonparkin kautta Tuuriin ja Ähtärin Eläinpuistoon yhdistäen maakunnan vahvuudet entistä tiiviimmin toisiinsa.

Pilottihanke liikkeelle

Etelä-Pohjanmaan ei kannata tehdä liikennöintiä kuitenkaan yksin vaan ympärille on koottava laaja verkosto naapurimaakuntien kanssa. Savola kertoo, että yhteisestä pilottihankkeesta on jo käyty useita keskusteluja liikenneministeri Anne Bernerin kanssa.

– Raideliikenteen avaaminen kilpailulle on suuri mahdollisuus kääntää kuihtuva poikittaisliikenteemme elinvoimaiseksi maakuntaliikenteeksi. Parhaiten tämä tulee onnistumaan hyvässä yhteistyössä naapurimaakuntien kanssa, jolloin mukaan saadaan myös kansainväliset lento- ja laivayhteydet.

– Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueen yhteisestä pilotista on käyty alustavia keskusteluja Ministeri Bernerin kanssa jo pitkään. Nyt onkin ensiarvoista tunnistaa ja tunnustaa tämä mahdollisuus. Yhtenäisen vision luominen tulevaisuuden maakunnallisesta raideliikenteestä täytyy jatkua heti. Nyt on aika kerätä avoimesti kaikki ideat kansalaisilta, kunnilta, yrityksiltä ja maakuntaliitoilta yhteiseksi hyväksi.

JÄTÄ KOMMENTTI