Peter Östman: Polttoaineveron korotus ei huomioisi vientiteollisuutta, kuljetusalaa eikä maaseutua

0
(Arkistokuva!)

Pääministeri Antti Rinteen hallituksen kaavailema polttoaineveron korotus on ongelmallinen, koska se iskee suoraan Suomen vientiteollisuuteen, kuljetusyrittäjiin samoin kuin kaikkiin maaseudun työssäkäyviin ja vähäosaisiin.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on esittänyt arvion, että 5-6 sentin korotus dieselveroon toisi kuljetusalalle vuositasolla noin 70 miljoonan euron lisäkulut.

Polttoaineen korotus heikentää ennen kaikkea maakunnissa sijaitsevien vientiyritysten menestymismahdollisuuksia.

Suomen kansantalous lepää vientiteollisuuden varassa. Pitkien etäisyyksien maassa toimiva maaliikenne on vientiteollisuudelle elinehto. Koko Suomen tavaraviennin arvosta Länsirannikon maakuntien vientiyritykset luovat leijonanosan, ja kokonaisviennistä liki kolmanneksen. Polttoaineveron korotuksesta ei saa näin taantuman alla tehdä kuoliniskua vientiteollisuudelle, toteaa kansanedustaja Peter Östman (kd).


 

JÄTÄ KOMMENTTI