Savola | Oppositio takertuu rakenteisiin

0
Kiskoille toivotaan vilkaampaa käyttöä ympäri Suomen (jpnews.fi/arkistokuva)

Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) kummeksuu opposition lietsomaa muutosvastarintaa rautateitä koskevassa välikysymyksessä. Suomen rataverkon käyttöaste on Euroopan pienimpiä ja ainoastaan pääkaupunkiseudun radat ovat kiireisimpinä aikoina täydessä käytössä. Raiteilla kulkevaa liikennettä voitaisiin lisätä merkittävästi lähes koko rataverkolla.

 

Kansanedustaja Mikko Savola

– Alueellisessa liikenteessä on suuria mahdollisuuksia myös maakunnissa ja lukuisissa yhteyksissä on todettu, kuinka huonosti nykyinen tarjonta palvelee asukkaita maaseudulla. Esimerkiksi Haapamäen radan kautta kulkeva poikittaisliikenne on VR:lle ollut vain välttämätön paha. Lisäksi maakunnissa on jo osoitettu mielenkiintoa omaehtoiseen kehittämiseen.

Savola muistuttaa, että rautateiden avaaminen kilpailulle ei tarkoita myöskään alueellisia monopoleja. Rataosuuksilla voi toimia useita yrityksiä ja käyttöoikeussopimuksissa tullaan määrittelemään tarkemmin vaadittava palvelutaso ja kannustimet toiminnan kehittämiseen. Palveleva alueellinen liikenne kasvattaa myös kysyntää ja mahdollistaa uusien työpaikkojen synnyn.

– Tämä välikysymys tuntuukin ainoastaan vanhoihin rakenteisiin takertumiselta. Pelätäänkö oppositiossa tarttua toimeen kotiseutujen toimivan ja palvelevan raideliikenteen rakentamiseksi?

Tallenna

JÄTÄ KOMMENTTI