Soinin Matkailutoimijat – Eväitä Erämaasta-hanke

0

Tilaisuudessa puhuttiin Soinin tämän hetkisestä tilanteesta, kehitystarpeista sekä haasteista. Työpajan sijaan, pidimme tilaisuuden avoimena keskusteluna. 

Illan teemat: Markkinointi, yhteinen tekeminen, yhteiset tuotteet ja asiakaspolku Soiniin.

Markkinointi – Alueen markkinointi koettiin haastavaksi, sillä vetonaulaa tai selkeää kärkeä tähän ei ole. Keskustelussa tuotiin ilmi luontomatkailua ja luonnosta saatavaa hyvinvointia yhdeksi vetonaulaksi. Lisäksi Soinin keskustaan tulisi saada ajantasaiset kyltit, jotka myös palvelevat kävijöitä ja esimerkiksi lomalaisia. Olisi hyvä saada myös jokin selkeä rakenne/rakennelma joka toivottaa kävijät tervetulleeksi Soiniin. Kunnalta pitäisi löytyä myös oma vahva identiteetti, jota voitaisiin hyödyntää niin markkinoinnissa kuin myös palveluissa. Toivomuksena oli myös kunnan oman markkinointimateriaalin ja myyntitavaran helppo saatavuus. Tällä hetkellä kukaan ei oikein tiedä tilannetta ‘’matkamuistojen’’ osalta.

Markkinointiin toivottiin myös panostuksia eri kanaviin: kuten verkostomarkkinointiin, puskaradioihin, eri liittoihin ja muihin, joista voi tulla isojakin ryhmiä. Kunta voisi myös tehdä Facebookiin ja Instagramiin sisältöä yhdessä yritysten kanssa.

Keskusteluissa tuli myös tiettyjä asiakasryhmiä esille: TYKY-porukat, mökkiläiset, urheilujoukkueet, seniorit ja erilaiset liitot sekä paikalliset, Järviseudulla asuvat ihmiset.

Konkreettiset toimenpiteet: 

  • Yhdessä tuotettu sisältö yritysten kanssa (kunnan FB ja IG)
  • Kohdennettu markkinointi tietyille ryhmille: urheiluseurat, seniorit ja liitot, luontomatkailijat ja paluumuuttajat sekä mökkiläiset
  • Verkostomarkkinointia pitää pystyä hyödyntämään paremmin asiakkaiden tavoittamiseksi
  • Verkkosivujen sekä tietojen pitää olla ajan tasalla. Tietojen pitää myös olla asiakasta palvelevaa ja kiinnostavaa.
  • Myyntikanava Ähtäriin kuntoon ja yhteistyöstä sovittava tarkemmin

Tapahtumat Soinissa: – Tapahtumien järjestäminen Soinissa on hyvällä mallilla, mutta tietysti markkinointia ja tiedottamista kaivataan lisää. Olisi hyvä varsinkin isommissa tapahtumissa on hyvä hyödyntää EP-liiton kalenteria ja kunnan omaa tapahtumakalenteria. Näistä tieto tulisi laittaa hyvissä ajoin, jotta voidaan niitä markkinoida myös kunnan puolesta.

Konkreettiset toimenpiteet:

  • Kuninkaantuvan hyödyntäminen paremmin (opaspalvelut, palveluiden varaus, infokeskus kävijöille)
  • Kylien tuotteistaminen ja tapahtumien tuotto (kylät voivat hyödyntää omia vahvuuksiaan, mm. kesäkioskeilla ja vaikkapa pakopelin rakentamisella tai välineiden vuokraamisella)
  • Viikko-ohjelman tekeminen yhdessä yrittäjien ja palvelutuottajien kanssa mökkiläisille (Viikko-ohjelma jakoon esimerkiksi Soinilainen-lehden mukana, tai postitse mökkeihin?)
  • Avoimet ovet-päivä kesällä (tarkoitettu paluumuuttajille, mökkiläisille sekä muille kävijöille)
  • Tapahtumat hyvissä ajoin ilmoille ja tietoon moneen eri kanavaan.
  • Osuuskunnan henkiin herätys ja uusien toimijoiden ottaminen mukaan
  • Kunnan ja yrittäjien yhteistyön pitää pelata kunnolla yhteen
  • Visit Ähtärin myyntiportaaliin enemmän Soinin yrityksiä
  • Päiväohjelmien rakentaminen + sen yhteismarkkinointi (yritykset)
  • Yhteisten markkinointimateriaalien tuottaminen (kuvapankki, tempaukset ja tapahtumat

Eetu Puntala, projektipäällikkö, Eväitä Erämaasta-hanke


 

 

 

Koronavirus-arkistotiedote 1_20

JÄTÄ KOMMENTTI