Kuntaliiton kuntamarkkinoinnin SM-kilpailutöistä tuomaristo valitsi 10 parasta shortlistalle

1
Kuvassamme Lappajärven ympärimarssin talvinen JATKOTEMPAUS hiihtämällä! Lienee mukana myös kisassa? Alajärven kaupunginjohtaja (kesk) Vesa Koivunen, (vas) Lappajärven kunnanjohtaja Sami Alasara ja Vimpelin kunnanjohtaja Sam Leijonanmieli toteuttivat maailman pisimmän kuntajohtajien hiihtokokouksen hiihtämällä Lappajärven ympäri 5.3.2021 (Arctic mayors ski march). Miehet raskaan hiihtomarssin jälkeen

Tänä vuonna Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä, joista kymmenen (10) on valittu nyt shortlistalle. Kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.

SM-kilpailun monipuolisuutta kuvaavat kampanjat, jotka toteutettiin mm. Korona-ajan, tapahtumien hyödyntämisen, aluebrändin rakentamisen, asukasviestinnän, hankintojen tai viestinnän läpinäkyvyyden ympärille. Ilahduttavaa oli havaita, että useissa kampanjoissa osallistetaan asukkaita ja yhteistyötä tehdään alueen yritysten ja sidosryhmien kanssa.

Kunnat hankkivat nykyään entistä enemmän kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua, samalla kun omaa osaamista on vahvistettu. Mitattavuus ja raportointi on parantunut aikaisempiin vuosiin nähden, tosin tuomariston arvioidessa kilpailutöitä tuli esille, että tavoitteiden asettamisessa on vielä haastetta.

Kisaan esitetyissä töissä markkinointikeinoina on käytetty muun muassa aitoja henkilökohtaisia tarinoita, joihin syntyy vahva emotionaalinen sidos ja sitä kautta samaistumismahdollisuus. Tuomariston mielestä ilahduttavaa oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä.

Kilpailun tuomaristo arvioi töitä erityisesti niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin. Markkinoinnin pitkäjänteisyys ja liittyminen kunnan strategiaan on tärkeää, mutta samalla myös käytännön toteutus ja kohderyhmien oikea valinta on merkittävää.

Kolme palkintosijaa ratkaistaan kymmenen shortlistalle valitun joukosta, lisäksi jaetaan yksi tai useampia kunniamainintoja. Kaikki osanottajat saavat tuomariston arviot töistään tunnustuksena ja jatkotyön kehittämiseksi. Shortlistalle valitut saavat arviot 15.9. jälkeen ja muut kesäkuun aikana.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä.

Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.

Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlistatyöt 2021 aakkosjärjestyksessä:

• Alajärven kaupunki, Lappajärven kunta, Vimpelin kunta: Kuntajohtajien marssi: yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin
• Helsingin kaupunki: Helsingin kaupungin ”kaikkien aikojen #etävappu”
• Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää
• Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: Rock by Iisalmi! – tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella
• Imatran kaupunki ja Imatra Base Camp Oy: Imatran koulukampanja
• Jyväskylän kaupunki/Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digimarkkinointikampanja rakentamaan aluebrändia ja vauhdittamaan
• Kestävä Lahti -säätiö: Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021: kaupunkisukset
• Kouvolan kaupunki: Uusi alku Kouvolassa
KUUMA-seutu liikelaitos ja kaikki 10 KUUMA-kuntaa: Elämä on grillijuhla/KUUMA-seutu
• Mikkelin kaupunki: Mikkelin synttärisaunat 7.3.2020- yhteisöllinen, maksuton saunatapahtuma Mikkelin torilla
• Nurmijärven kunta: Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi
• Porin kaupunki: Älä lähde sinne – Yyterin rakentaminen yhdistettynä markkinointiin takasi huipputulokset
• Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä kampanja

Shortlistatöihin pääsee tutustumaan kilpailualustalla ja omaa suosikkiaan voi äänestää tykkäämällä toimintamallista. Yleisön suosikki julkaistaan myös 15.9. Kuntamarkkinoilla.

Tuomariston kokoonpano:

Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry
Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Asiantuntija Ida Honkanen, Työ- ja elinkeinoministeriö
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto


 

1 KOMMENTTI

  1. Seuraavaa kunnanjohtajken tempausta odotellessa, mikähän lienee seuraava?
    Olisiko se muurahaispesässä istuminen?

Vastaa käyttäjälle Pekka Peruuta kommentointi