Etelä-Pohjanmaan palo- ja pelastuslaitoksen Alajärven paloasema sai upouuden säiliöauton

0
Keijo Kangastupa ja "oppipojat" paikalla luovutuspäivänä uuden säiliöauton edessä (K-Media/JK)
Uusi EP 273 säiliöauto saapui Alajärven paloasemalle torstaina (K-Media/JK)
Eilen torstaina aamupäivällä luovutettu, alan uusinta tekniikkaa sisältävä, Scania säiliöauto saapui kelpo palveluksen Alajärvellä 20 vuoden aikana tehneen Sisun tilalle. Sisu ei suinkaan jää kokonaan eläkepäiville, vaan se jatkaa vielä palveluvuosiaan ansiokkaassa tehtävässään Lapuan Kauhajärven paloasemalla.

Etelä-Pohjanmaan palo- ja pelastuslaitoksen kalustohankinnoista vastaava pelastuspäällikkö Keijo Kangastie kertoi  järjestelmän toimivan sillä tavoin, että viimeistään 20-25 vuoden palvelusajan jälkeen isommilla asemilla pyritään ajantasaistamaan kalustoa kulloisenkin tarpeen mukaan. Esimerkiksi tänä vuonna Etelä-Pohjanmaa palokunnat ovat saaneet kaksi kokonaan uutta sammustusautoa ja yhden säiliöauton.

Keijo Kangastie (K-Media)

Näistä vaihdoista iäkkäämpi kalusto ajetaan Jurvaan, jossa sijaitsee pelastuslaitoksen yhteinen ”korjaamo”. Kalusto tarkistetaan ja tehdään tarvittavat huollot, mahdolliset korjaukset ja palautetaan sen jälkeen normaaliin hyötykäyttöön jollekin pienemmälle palokunnalle. Vuorostaan näiden palokuntien poistuvaa kalustoa ei enää sitten juurikaan korjailla, vaan ne myydään tai romutetaan.

Kangastien mukaan seuraavaksi, maalis-huhtikuun vaihteessa, luovutetaan vielä viime vuoden investoinneista uudet sammutusautot Vimpelin ja Ylistaron palokunnille.

Alajärven palokunnan uuden, 11 000 litraa nestettä vetävän, säilöauton kokonaishinta varustuksineen on 192 000 euroa.

Nyt luovutetun alueen uusimman säiliöauton on Scania kuorma-auton alustalle rakentanut kotimainen Saurus, Samutin Oy:n tehtailla Säynätsalossa. Kiitokori konserniin kuuluva erikoisajoneuvovalmistaja toimittaa noin 80 prosenttia kotimaan palokuntien käytöön tulevasta kalustosta. Yhtiö on lisännyt myös huomattavasti ulkomaantoimituksiaan.

Toisena uutta kalustoa oli luovuttamassa Suomen Scanian puolesta, palolaitosten tarpeisiin erikoistunut kuorma-autoalustojen erityismyyjä Petri Surakka, jonka tehtävänä oli heti luovutustilaisuuden jälkeen myös kouluttaa ja perehdyttää palolaitoksen yhdinjoukkoa uuden auton teknikkaan ja ominaisuuksiin.

Petri Surakka

Surakka kertoi uuden säilöauton alustana olevan Scanian 360 hv Euro 5-malli. Auto on kolme akselinen joista yksi on vetävä ja edessä sekä takana olevat ohjaavia. Vaihtamisjärjestelmänä toimii kuusivaihteinen Allison- täysautomaatti, jota on paljon käytössä ja siinä on hyväksi todettu tekniikka.

Taustalla entinen ja edustalla etu- ja takapyöristään kääntyvä uusi ja isompi EP 273 (K-Media) Klikkaa kuvista - näet ne suurempina!
Sisu on nyt EP 283 ja se muuttaa pienen matkan päähän Kauhajärvelle (K-Media)

Päällyskatteen rakentajan ja palovarustuksen asentajan Sauruksen puolesta paikalla oli Ari Paananen. Hän perehdytti osaltaan päivän aikana Alajärven sopimus- ja VPK:n palomiehiä uuden säiliöauton laitteistoon ja sen toimintaan.

Ari Paananen

Paanasen mukaan auton päällysrakenne ei juurikaan poikkea viime vuosina Etelä-Pohjanmaalle tulleista aikaisemmista autoista.  Varustukseen kuuluvat muun muassa 11000 litraa vetävä vesisäiliö, peräpumppu, vesitykin putkitus auton katolle. Vesitykin tehoa voidaan säätää myös katolta käsin joka mahdollistaa konemiehen pärjäämisen itsenäisesti myös tykin kanssa. Tykin teho on huomattava, sillä se tyhjentää tarvittaessa koko vesisäiliön minuuteissa ja siten sammuttamisen sijaan se  jopa  pystyy ”hukuttamaan” vedellään palokohteet.

Keijo Kangastupa ja "oppipojat" paikalla luovutuspäivänä uuden säiliöauton edessä (K-Media/JK)
Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI