MIELIPIDE | Kiitos kesätapahtumien järjestäjille! 

2
Kirkas markkinataivas (arkistokuva)

Anne Kalmari, kansanedustaja (Kesk)

Kesällä on mahtavaa päästä lataamaan akkuja maatalous- ja pihatöiden parissa. Tämä kesä on ollut kohtuullisen hyvä monille sekä työkelien, että vapaa-ajan vieton suhteen. Lisäksi monet kesätapahtumat ovat antaneet piristystä niin paikallisille kuin lomalaisillekin.

On uskomatonta, miten paljon Keski-Suomessa on tapahtumia näin kesäaikaan. Niissä tapaa samalla maailmalle muuttaneita, tienoolla lapsuutensa viettäneitä ja muitakin tuttuja pitkästä aikaa. Voi tutustua uusiinkin ihmisiin, joille sama seutu on rakas. Saa vaihtaa kuulumisia, parantaa ja avartaa maailmaa. Ehkä aina joku saa kipinän muuttaakin, joko takaisin kotiseudulleen tai muuten maaseudun rauhaan.

Lomalaiset piristävät kesäämme ja auttavat osaltaan pitämään maaseudun palveluja yllä. Moni putiikki tekee koko vuoden katteensa nimenomaan kesäsesongin aikaan.

Kesätapahtumien järjestäjät tekevät tärkeää ja arvokasta työtä seutunsa hyväksi. Työ alkaa aina uudelleen ja jatkuu kesien ja jopa uusien sukupolvien myötä. Letun ja makkaran myynti kesätapahtumissa on peruskauraa, mutta aina löytyy myös hieman jotain uutta, mikä saa ilonläikähdyksen sydämeen. Kesätapahtumat ovat maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutusta parhaimmillaan.

Suomen kesäistä perinnemaaseutuidylliä parhaimmillaan (arkistokuva)

Nuoret lähtevät jo opiskeluvaiheessa kohti kasvukeskuksia. Hyvähän se on kun lähtevät. Oppia ja kokemuksia tuleekin hakea maailmalta, niin että ymmärtää, mihin kannattaa panostaa. Toivottavasti jatkossa yhä useampi myös palaa kotiseudulle.

Tilaahan löytyy. Voi laittaa pihamaata ja puutarhan, voi saada oman kodin kenties järven rannalta. Lapsille rauhallisempi ympäristö on hyvä ja myös turvallinen. Asunnotkaan eivät maksa kuin murto-osan pääkaupunkiseudun pienten osakkeiden hinnoista.

”Sitten kun pääsen eläkkeelle”, miettii moni. Minä kysyn: Miksei jo nyt?

Maakunnassamme on tilaa monentyyppiselle yrittäjyydelle, jos työtä ei muuten löydy. Vastavirtaan kulkijat, ne jotka rohkenevat, ovat tulevaisuuden menestyjiä.

Vastakkainasettelu kaupunkien kanssa ei kannata. Tosi on, että pienet kunnat saavat enemmän valtionosuuksia, koska ne joutuvat tuottamaan paljon palveluita ikärakenteemme vuoksi. Kuntamme voivat nostaa häpeilemättä valtionosuudet siitä hyvästä, että hoidamme verorahoillamme niidenkin vanhemmat, jotka ovat työn perässä muuttaneet pois.

Maaseudun puolustamista tekevät nykyään kaupunkilaisetkin. Ihmiset toivovat, että mökki- tai mummulapaikkakunta olisi elinvoimainen jatkossakin. Kiitos myös teille lomalaiset!


 

PTV-viinimyymälä_250620

2 KOMMENTTIA

  1. Kärsivällisyys on hyve kaupanteossa. Jos tarkoituksena on satsata vain yhjteen yrittäjän päivään el syyskuun 5. päivään niin kuin on huhuttu, niin sillä ei tavoiteta kaikkia asiakkaita. Suurempi julkisuusparvo ja mainonnan onnistumien on tietysti pitempiaikasiessa kuukaudessa. Alajärven kauppiaiden kannatta ottaa tämä huomioon, kun suunnittelelevat kampanjoita. Asiakkuuksista on pidettävä huolta koko vuonna, muttta erityisesti oma yrittäjäkuukausi antaa mahdollisuuden pitkävaikutteiseen työhön Tarvittaessa yrittäkäkuukauden kampanja ja yrittäjän oma kampanja voidaan yhdistää, jolloin teho on toista luokkaa.

  2. Seuraavaksi onkin sitten vuorossa yrittäjäkuukausi, joka kestää koko lokakuun. Sen aikana pidetään monta monituista tilaisuutta yrittäjäjärjestöjen kautta tässäkin maakunnassa. Toivoisinkin hartaasti, että toimintaan panostetaan myös entistä enemmän. tuilevaisuudessa. Yrittäjäkuukauden aikana on mahdollista yrittäjien vaihtaa tuotteita ja palveluita sujuvasti sesongista toiseen, Syksylläkin on mahdollista tehdä kauppaa yroitysten ja asiakkaiden välillä kannattavasti.

    HYvä markkinointi vaatii ponnisteluja ja tässä mielessä brändin muodostaminen on tärkeää. Yleensö se vaati vuosia, koska tuotteen tai palvelun läpilyöntiajat kestävät vuosia. Kärsivvällisyyttä vaaditaan silloin niin asiakkailta kuin yrittäjiltä. Brändi on hyvien ominaisuuksien summa, joka kerryttää luottamusta asiakkaiden ja yrittäjien välillä. Sen taidon hallitseminen on eräs tärkeimmistä kyvyistä hallita oman markkinasegmentin alueella haluttua palaa koko markkinoista. Toivon, että järvisutulaiset yrittäjät ymmärtävät, että hyvin sijoitettu euro poikii edelleen uskollisia ja sitoutuneiita asiakkaita.

    Koulutus on avainasemassa. Paikallisen elinkeinoyhtiön JPYP:n kursseille kannattaa osallistua jatkossakin. Siellä saadut opit luovat pohjaa vaikkapa vientikauppaan asti. Asiakastiuntemus on tärleä asia. Kyselyihin kannattaa vastata, jotta tuotteiden ja palveluiden kehitys jatkuu koko alueellamme. Hyvinvointimme on riippuvainen siitä, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotteota ja palveluista.

JÄTÄ KOMMENTTI