NASTARENKAAT KAIPUULLA ”KALJAMAKELILLÄ”!

0
Yöpakkasten kehittämä kuura on tehnyt tämän viikon ajotiet ja kadut liukkaiksi. Peltsepät ovat saaneet paljon töitä ja vakuutusyhtiöt maksettavaa. Tässä kuva Seinäjoen Soukkajoen asuntoalueen-keskussairaalan ja päätien "romuttamosta". (Kuva: Pentti Hautala)

PENTTI HAUTALA
Alavus/maakunta

Viime vuorokausien yöpakkaset todistivat taas kerran todellisten, puolueettomien autonrenkaiden testaajien ja asiantuntijoiden tiedotukset todeksi.

– ”Sen, että nastarenkaat ovat sopivimmat jäisille teille.”
– ”Jos ajat jäisillä ja lumipolanteisilla teillä suositellaan nastaoitettuja renkaita!”
– ”Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi ja tasaavat parhaiten kelivaihtelut.”

Näin todetaan monissa puolueettomissa testaajien opetuksissa.

Marraskuun toisen viikon alkaessa mittarit näyttivät vihdoinkin viitisen astetta pakkasta. Se merkitsi ajoteille paksua kuurakerrosta sekä aamuiksi liukkaita kaljama-pääkallokelejä. Nastarenkaiden kaipuu tuli usealle. Takuuvarmasti ainakin omia ja muiden autoja kolhineilla

Kunnon nasterankaat ja nastoilla terästetyt kitkat purivat taaskin tehokkaasti turvaa jäätien kaljamakelissä. (Kuva: Pentti Hautala)

Minäkin jouduin autoilemaan aamujen varhaistunteina Seinäjoen ja Suupohjan seudulla luontokuvauksien innoittamana. Minun onneni ja pysyminen tiellä ei ollut juurikaan ajotaitoni ansiota. Kunnia kuuluu ehdottomasti autoni renkaille. – Kevysti nastoitetuille, ”joka kelin” kitkakumeille!

Enemmän ja vähemmän ruttaantuneita autoja tai tieltä suistumisen jälkiä havaitsin maanantaiaamun aikana yhdeksässä paikassa. Kahdessa taisi olla poliisin merkkinauhatkin.

– Esimerkiksi Seinäjoen kadut ja Peräseinäjoen välinen tie olivat liukkaita kuin luistinradat.
Ruttaantuneet autot tienposkissa sai monet, ainakin kitkarenkaita käyttäneet, havahtumaan liukkauteen. Ajovauhdit maanteillä hiljenivät päivän vanhetessa.

Kitka-ja perinteisten nastarenkaiden käyttäjillä on kehujansa. Yleensä kokeneet ja paljon ajavat autoilijat ylistävät kitkakumeja. Siksipä minäkin selaiset hankin. En kuitenkaan tykännyt niiden toimimisesta, jäisen liukkailla ja lumisilla teillä.

Liukastelu vei autoja lähes piiloon syvimpiin ojiin. (Kuva:Pentti Hautala)

Nyt autoni alla onkin kevyesti nastoitetut, jo viime talven ajan käytössäni olleet kitkakumit. Yhä pito on kohtalaisen hyvä jäällä ja lumella. Huonoa tällaisessä erikoisessa rengastuksessa on, se että nastat irtoavat pehmeämmästä kumista äkkilähdöissä. Myös pitoon luottaa vielä monesti aivan liikaakin. Mutkiin ajaa helposti ylivauhdilla, kun tien korkein sallittu nopeus mittarissa on vain rajana.
Suomen talvikeleissä on kuitenkin tärkeintä,että ajaa mahdolllisimma hyvillä ja omiin ajoihinsa sopivilla renkailla. Olkoon ne sitten kitkat tai nastoitetut.Tai jopa molempien yhdistelmä.

Mainittujen vaihtoehtojen käyttäjien väittely jatkuu ainakin siihen saakka, kunnes Nokia kehittämän yhdistetyn nasta-ja kitkarenkaan käyttö yleistyy. Nokian Hakkapeliitta 8 SUV:n takaa tasaiset talviolosuhteet kaikille sitä kaipaaville.
Kuljettaja saa napin painalluksella pompahtamaan pitoa parantavat nastat esiin. Kuivalla tiellä ja tasaisissa talviolosusteissa nastat vetätyvät nappia painamalla takaisi rengaskumien sisään!

Komeaa fasaania ei teiden liukkaus ja autojen rytinä häirinnyt, kun aamuaurinko sulatti kuuran ja ruokaa paljastui nokittavaksi. (Kuva: Pentti Hautala)

 

JÄTÄ KOMMENTTI