Nuorten kuljettajien synkkä tilasto liikenteessä järkyttää – jotain on pahasti pielessä?

0
Kuvituskuva/arkisto (jpnews.fi/JK)

LIIKENNETURVA: Tähän ikään saakka muiden tiellä liikkujien nopeus on tuonut ongelmia ja loukkaantumisia, nyt ongelmia tuo nuoren oma nopeus.

15–24-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 11 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen. Itsenäistymiseen liittyvä auktoriteettien kyseenalaistaminen jatkuu kuitenkin ja erityisesti nuorilla miehillä voi toiminta olla impulsiivista ja riskialtista.

Nuorten kuljettajien onnettomuusriski pienenee ajokokemuksen ja iän karttuessa. Kokematon kuljettaja ei aina osaa kiinnittää huomiota sellaisiin seikkoihin, joista saattaa aiheutua vaaratilanteita. Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin.

Arkistokuva/ J-Pnews

Tässä esimerkkejä lähiajalta:

Nokia: Kolme nuorta kuoli ulosajossa Nokialla. Rattijuopumusta epäillään.

Vehmaa: Henkilöauton kuljettaja loukkaantui vakavasti rajussa ulosajossa lauantaiaamuna Vehmaan Asutustiellä. Poliisin mukaan kuljettajana toimi ikäpoikkeusluvalla ajokortin saanut 17-vuotias nuori.

Lounais-Suomessa: Sunnuntaina aamuyöllä tapahtui tämän viikonlopun kolmas 17-vuotiaan kuljettajan liikenneonnettomuus, joka johti henkilövahinkoihin, Lounais-Suomen poliisi kertoo.

Ruissalo: Huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta epäillyn kuljettajan (17 v) auto ajautui Turun Ruissalossa ulos tieltä ja osui puuhun. Kaksi ihmistä vietiin sairaalaan lievien vammojen vuoksi.

Lavia: Porin Laviassa tapahtui kahden auton nokkakolari, ja yhdeksän autoissa ollutta 16–18-vuotiasta kuljetettiin sairaalaan. Heistä kaksi oli loukkaantunut vakavasti.

Hyvinkäällä: Valtatie 25:llä tapahtui tiistaina 30.6. , liikenneonnettomuus,sjossa menehtyi 17-vuotias nuori. Kuolonkolari sattui Ahdenkallion kaupunginosan kohdalla loivassa kaarteessa, ennen pitkää suoraa. Henkilöauto oli matkalla Porvoon suuntaan.

Vihti: Suurin ylinopeus mitattiin lauantaina hieman puolen yön jälkeen 1-tiellä Vihdissä. 17-vuotias nuori mies ajoi 217 km/h nopeusrajoituksen ollessa 120 km/h.

Lappajärvi: Kaksi autokuntaa ajoi ”kilpaa” Lappajärvellä, jolloin 17-vuotias kuljettaja törmäsi edellä olevaan autoon, jonka kuljettaja kuoli.

Ajokortin voi Traficomin myöntämällä poikkeusluvalla saada jo 17-vuotiaana, jos siihen on erityisiä syitä. Lupa myönnetään kokonaisharkinnan perusteella arvioiden nuoren omaa kulkemis- tai ajokorttitarvetta.

Nuorten törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyvät: 17-vuotiaita autonkuljettajia on liikenteessä enemmän kuin koskaan.

Kokonaisuudessaan liikenneturvallisuuden voidaan kuitenkin katsoa parantuneen huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, sillä 15–24-vuotiaiden liikennekuolemat ovat vähentyneet kolmanneksella kyseisellä ajanjaksolla.

Luvan muuttumisen perusteena on ollut tarve helpottaa nuorten ja perheiden liikkumista koulussa ja vapaa-aikana. Varsin selkeää vertailukohtaa ei ole 17 tai 18 vuotisten aiheuttamista eroista onnettomuuksista.

Komisario Juha Järvelin Seinäjoen poliisilaitokselta toivoo, että voitaisiin keskustella siitä voidaanko rajoittaa ajallisesti nuorten ajo-oikeutta. Tämä tarkoittaisi ajo-oikeuden rajaamista esimerkiksi kello 6-22 välille. Tämä poistaisi tai ainakin hillitsisi yö- aikaan ajamista 17 vuotisten kohdalla.


 

 

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI