Pieni matkakertomus Kannakselle, Taipaleenjoelle, Pietariin ja Viipuriin

0
Suvanto

Viime viikon torstaina lähti Peuran Liikenteen pikkubussilla kymmenen miehen ryhmä Vaalimaalta kohti Taipaleenjokea, joukossa kokeneita Kannaksen matkailijoita ja jokunen ensikertalainenkin.

Rajan jälkeen ensimmäinen varsinainen pysähdyspaikka oli Muolaa. Läheisyydestä löytyi erikoinen betonipatsaspuisto, jossa oli kymmenkunta näyttävää betonipatsasta.

Leijona
Nimetön

Ensimmäinen sotahistoriallinen kohde oli Äyräpää. Siellä tutustuttiin taistelupaikkoihin ja Äyräpään kirkon raunioihin, jonka venäläiset räjäyttivät.

Kirkon rauniot
Kirkon rappuset

Toisena kohteena oli pysähdys  Keljassa, josta löytyi opetusministeriön kustantama  muistomerkki vuosien 1939-1940 taisteluissa kaatuneiden muistoksi.

1939-1940
Osa matkalaisista

Matkaa jatkettiin Terenttilään Taipaleenjoelle, tarkoituksena oli tutustua Kirvesmäkeen Mustaojan kautta. Ongelmaksi tuli lentokentän laajennus, jonka alle osa halutusta kohteista oli jäänyt. Myös puuston ja muun kasvillisuuden muutokset aiheuttivat lisäongelmia löytää halutut kohteet.

Taipaleenjoen rantaa
Kenttähautausmaan muistomerkki. Patsaan on suunnitellut kuvanveistäjä Heikki Häiväoja
Uusi löytö
Osuman saanut mänty jatkaa kasvuaan

Kun Taipaleenjoen maisemat oli nähty jatkui matka Pietariin. Kun oli kerran tultu Venäjälle pitihän se käydä suurkaupungissakin.

Uusia aluksia Nevan rannalla
Metroon

Metro tuli myös testatuksi Pietarissa. Se on yksi maailman syvimmistä metroista, johtuen alueen maapohjasta. Metron reitit muodostavat 100 kilometriä pitkän verkoston, jossa on 65 asemaa ja 5 linjaa. Päivittäin sitä käyttää yli 3 miljoonaa matkustajaa.

Iisakin kirkon luona tapahtuu.

Viimeinen kohde olikin sitteen aikoinaan Suomen toiseksi suurin kaupunki, nykyisin ”vanha venäläinen kaupunki”, Viipuri. Kohteina oli kaupungin keskusta ja vajaa kolmen kilometrin päässä oleva Monrepos-puisto.

Pyöreä torni ja karjalaisia villasukkia
Ludwigsteinin hautakappeli taustalla, jonka on rakentanut Paul Nicolay.

Matka oli päivitys Kannaksella. Asiat muuttuvat vuosien varrella jonkin verran, mutta melko hitaasti, siitä ainakin Monrepos oli esimerkkinä. Mielenkiintoinen retki, eivätkä rajamuodollisuudetkaan haitanneet, lisäsivät vain kokemuksia. Matkan asiantuntijana toimi sotahistoriaa harrastava soinilainen Lasse Autio.

 

 

 

 

 

 

 

 

Koronavirus-arkistotiedote 1_20

JÄTÄ KOMMENTTI