Tutkimus: Suomalaiset seniorit ovat tehokkaita ja sosiaalisia shoppailijoita – jopa sosiaalisempia kuin ruotsalaiset

0
Seniorit ovat verrattain tottuneita verkko-ostosten tekijöitä
Unohda seniilit seniorit! Tuore tutkimus paljastaa, millaisia ostoksilla kävijöitä suomalaiset iäkkäät ovat. Seniorit tietävät, mitä haluavat, mutta tutkijan mukaan tyytyvät nuoria herkemmin olemassa olevaan tarjontaan. Suomalaiset iäkkäät ovat myös sosiaalisempia shoppailijoita kuin luullaan – he tapaavat ystäviään jopa ruotsalaisia ahkerammin.

Yli 55-vuotiaat suomalaiset ostavat lomamatkansa mielellään verkosta, mutta vaateostoksilla he tukeutuvat myymälöiden tarjontaan samalla, kun hoitavat muut arjen asioinnit, kertoo Cityconin tuore tutkimus. Seniorit ovat verrattain tottuneita verkko-ostosten tekijöitä, sillä tutkimuksen mukaan vain kymmenen prosenttia iäkkäistä ei ole koskaan ostanut verkosta mitään.

Silti senioreiden verkko-ostokset rajoittuvat lähinnä matkoihin. Kun nuorista lähes 70 prosenttia on ostanut verkosta arjen käyttövaatteita, senioreista näin on tehnyt vain joka kolmas. Iäkkäät myös ostavat huomattavasti nuoria vähemmän verkosta merkkejä, joita ei omalta asuinpaikkakunnalta saa.

– Iäkkäät tyytyvät olemassa olevaan tarjontaan nuoria herkemmin. Nuoret taas ovat kasvaneet kuluttajuuteen, jossa vaihtoehtoja aletaan heti katsoa netistä, arvioi kuluttamista tutkinut professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta.

– Vanhemmalla väellä tulee ensimmäisenä mieleen marssia kauppaan. He tilaavat verkosta lähinnä tuotteita, jotka he jo entuudestaan tuntevat, mutta joita kaupasta ei saa.

Arjen asiointia, ei huvittelua

Kun yli 55-vuotias suomalainen lähtee ostoksille, hän haluaa olla mahdollisimman tehokas ja hoitaa ostosreissun yhteydessä myös lääkärissä käynnin, pankissa asioinnin ja kierrätyksen. Sen sijaan elokuvissa käynti tai muu hurvittelu ei iäkkäitä kiinnosta.

Tutkimuksen mukaan joka kolmas seniori yhdistää ostoksilla käymiseen arjen muut asioinnit ja jopa puolet pitää tulevaisuudessa kaikista houkuttelevimpana yhdistää ostoksilla käymiseen esimerkiksi kirjasto- tai postireissun. Nuorista vain noin joka kolmas on tätä mieltä.

– Tämä on hyvin vahvasti ikään liittyvä elämäntapakysymys. Kun ikää tulee lisää, myös vapaa-ajanvietossa eri asiat houkuttelevat. Nuoriakin alkaa iän karttuessa kiinnostaa leffassa käynnin sijaan muut arjen asioinnit, professori Wilska uskoo.

Myös kauppakeskuksissa on havaittu iäkkäiden kiinnostus monipuolisiin arjen palveluihin. Kauppakeskuksia ylläpitävän ja johtavan Cityconin mukaan erityisesti hyvinvointipalveluja tarjoavilla liikkeillä on tunkua kauppakeskusten kauppapaikoille.

– Erilaisten hyvinvointipalveluiden, kunnallisten palvelujen ja esimerkiksi kirjastojen tulo kauppakeskuksiin on lisääntynyt valtavasti. Toki me myös itse haluamme aktiivisesti tuoda näitä palveluja kauppakeskuksiin perinteisten myymälöiden rinnalle, sanoo vuokrausjohtaja Jussi Vyyryläinen Cityconilta.

Vyyryläisen mukaan myös kahviloihin ja ravintoloihin halutaan panostaa yhä enemmän, sillä senioriasiakkaat pitävät huolen siitä, että asiakasvirtaa riittää tasaisesti koko päivälle. Tutkimuksen mukaan iäkkäät ovatkin aktiivisia kahviloiden asiakkaita, sillä useampi kuin joka kolmas viettää aikaa kahvilassa tai ravintolassa ostosreissullaan.

Ruotsalaisia sosiaalisempia shoppailijoita

Suomalaiset iäkkäät eivät ehkä olekaan niin erakoita kuin usein luullaan. Lähes joka neljäs yli 55-vuotias tapaa myös ystäviään ostosten yhteydessä. Ruotsalaisiin verrattuna suomalaiset seniorit vaikuttavat supersosiaalisilta, sillä Cityconin Ruotsin tutkimuksen mukaan naapurimaassa harvempi kuin joka kymmenes seniori tapaa ystäviään ostoksilla.

– Voi hyvin olla, että ruotsalaiset tapaavat enemmän ihmisiä harrastuksissa ja omissa kodeissaan. He ovat siinä mielessä taas avoimempia kuin me suomalaiset, Wilska arvelee.

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI