Vesijuoksu – tehokasta liikuntaa ja painonhallintaa

0
Miehet vesijumpassa, ohjaajana fysioterapeutti Maija Rannila
AA-OULU_mini

Vesijuoksua on harrastettu pitkään, mutta etenkin 2000 luvun alusta lähtien on vesijuoksu ollut tehokas liikuntamuoto, joka kehittää hyvin yleiskuntoa eli hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä, koska vedessä juostessa kehon suuret lihakset toimivat tehokkaasti. Tällöin syke on helppo nostaa ylös.

Vesijuoksun avulla voi parantaa lihaskuntoa kokonaisvaltaisesti, sillä vedessä juostessa elimistön lihaksia käytetään hyvin monipuolisesti. Vesi on noin tuhat kertaa tiheämpää kuin ilma, jolloin se toimii hyvänä vastuksena ja kehittää lihaskuntoa.

Tunti altaassa, tehokasta!

Vedessä liikkuminen on tehokasta myös painonhallinnan kannalta, sillä ihminen kuluttaa vedessä energiaa huomattavasti enemmän kuin kuivalla maalla. Vesiliikunta lisää lihasmassaa ja kiinteyttää siten lihaksia.

Soinissa on vesiliikunta toiminut Järvi-Pohjanmaan Kansalaisopiston liikuntamuotona sekä miehille, että naisille. Parikymmentä vuotta ohjannut fysioterapeutti Maija Rannila kehoittaa taas kevätkauden alkaessa osallistumaan ohjattuun vesiliikuntaan. Maija kertoo vesijuoksun sopivan ihmisille, joille perinteinen uinti ei syystä tai toisesta sovi. Vesivyö kantaa vedessä niin, että liikkua voi pystyasennossa tai perinteiteisissä uintiasennoissa. Vesijuoksu sopii lähes kaikille, jotka pitävät kunnostaan huolta tai niille joilla on kipuja alaraajoissa tai muilla kehon osilla.

Mikälä olet kiinnostunut vesijumpasta ota yhteyttä Kansalaisopistoon tai Maija Rannilaan.

S-market_Soini160620

JÄTÄ KOMMENTTI