AUTOURHEILU | Hautamäen kausi käyntiin kolmossijalla

0
(Kuva: Merita Mäkinen)

Teksti: Jari Kohonen
Kuvat: Merita Mäkinen

Arctic Lapland Rally, eli tuttavallisemmin Tunturiralli käynnisti viikonvaihteessa ralliautoilun suomenmestaruussarjan. Perinteikäs kilpailu on äärimmäisen vaativa koitos niin ajajille kuin kalustollekin. Seitsemän erikoiskokeen mittainen reitti tarjosi ajettavaa 216 erikoiskoekilometrin verran. Jotain rallin luonteesta kertoo sekin, että lyhin erikoiskoe oli yli 25 kilometrin mittainen.

SM2-luokan hallitseva mestari Ville Hautamäki avasi kauden kolmossijalla.

– Kolmas sija on ihan ok tulos. Sanotaan näin, että nyt fiilis ei ole sellainen, että jippii, oltiin kolmas, vaikka tietysti voi olla, että oltaisiin ilman ajanmenetystäkin oltu samalla sijoituksella. Mutta tietysti mieluummin olisimme ajaneet loppuun saakka kilpaa, Hautamäki sanoo.

Hautamäki ja kartanlukijansa Mika Juntunen kävivät alun pikataipaleilla hyvää kamppailua Jaro Kinnusen ja Kristian Kiviniemen kanssa.
Rallin kolmannella ja samalla perjantain viimeisellä erikoiskokeella tapahtui kuitenkin kohtalokas käänne.

– Kaikki meni hyvin Jyrhämäjärven loppupuolelle asti. Väliaikojen perusteella olimme sillä hetkellä hiukan Kristianin edellä ja vähän Jaroa perässä. Lopun ison tien 12 kilometrisen osuuden olen ajanut monta kertaa ja tunnen sen todella hyvin. Se tulee aivan selkäytimestä, Hautamäki kuvailee.

Tätä taustaa vasten odotukset olivat luonnollisesti korkealla.

– Pian oli kuitenkin aivan valkoinen seinä edessä. SM1-luokassa edellä ajanut kilpailija oli suistunut tiukassa oikeassa, jossa meilläkin on nuotissa ”hämää”, Hautamäki kertoo.

Auto oli ollut kahdeksan minuuttia hangessa ja se oli nostettu juuri Hautamäen autokunnan eteen. Pimeällä ja pakkasessa edellä ajavan auton nostattama pöly haittaa ajoa dramaattisesti.

– Erikoiskokeen loppuajassa jäätiin Jarolle yli 44 sekuntia. Se oli heti selvää, että mitään ei ole tehtävissä. Siihen saakka oli ajettu aivan maksimivauhdilla tiukkaa sekuntitaistelua, joten oli päivänselvää, ettei sellaista eroa ollut mitään toivoa lähteä enää ajamalla ottamaan kiinni, Hautamäki summaa.

Hautamäki ja Juntunen päättivät jatkaa lauantaina varmaa ajoa kohti maalia.

– Eteen oli se runsas minuutti ja taakse reilut kaksi minuuttia, joten laskettiin ettei perusajolla ole mitään hätää. Niinpä koko lauantai käytännössä varmisteltiin kolmossijaa, Hautamäki toteaa.

SM-pisteissä Hautamäki ja Juntunen ovat henkilökohtaisella puolella hyvissä asemissa. Viime vuonna mestaruuteen päättynyt kausi alkoi yhdeksännellä sijalla.

Lisäksi Hautamäen edustama Porvoon Autopalvelu nousi tiimien SM-kärkeen. Tiimipisteistä ajavat Hautamäki ja SM3-luokan voittanut Tuukka Hallia.

Seuraava SM-osakilpailu ajetaan Kouvolassa. Alun perin kilpailu piti ajaa jo helmikuun alussa, mutta pian Tunturirallin jälkeen saatiin tieto, että kilpailun järjestäjä on Kymenlaakson Covid-19 -tilanteesta johtuen siirtänyt kilpailua. Uusi ajankohta on 5.-6.3.

Ville Hautamäki (oik) parinaan Mika Juntunen avasivat SM-rallikauden 2021 komeasti kolmostilalla. Kilpailukalustona viimekaudelta tuttu Mitsubishi Lancer EVO (Kuva: Merita Mäkinen)

TUNTURIRALLIN LOPPUTULOKSET (SM2)

1. Jaro Kinnunen–Tuukka Shemeikka Mitsubishi Lancer 1.51.50,9
2. Kristian Kiviniemi–Enni Mälkönen Mitsubishi Lancer + 1.04,1
3. Ville Hautamäki–Mika Juntunen Mitsubishi Lancer + 2.52,0
4. Janne Eronen–Ville Mäkelä Kia Rio + 7.18,2
5. Juha Pasanen–Jari Jaakola Mitsubishi Lancer + 8.57,1

Pistetilanne 1/6:
1. Jaro Kinnunen 34
2. Kristian Kiviniemi 25
3. Ville Hautamäki 20
4. Janne Eronen 16
5. Juha Pasanen 13


JÄTÄ KOMMENTTI