Jari-Matilla jo 4 voittoa Ruotsissa… LATVALA-HÄNNINEN RUOTSIN MM-ralliin

0
MM-rallimenestyjät (vas) Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen. Parivaljakon harjoittelukisa jäi ajamatta Mesikämmen-rallin peruuntumisen vuoksi muutama viikko sitten (Pentti Hautala)

Pentti Hautala
ALAVUS/ TÖYSÄ

Ensimmäinen päivä helmikuuta seutukunnalla ajettavaksi suunniteltu ja jo kaksi viikkoa aikasemmin peruttu Mesikämmen-ralli piti olla Jari-Matti Latvalan ja Juho Hännisen harjoitus-fiilistelykisa tulevana viikonloppuna ajettavaan Ruotsin MM-ralliin. Myöskin helmikuun 13.-16. päivinä ajettava Ruotsin MM-talviralli oli pitkään peruutusuhan alla. Lunta ja pakkasta saatiin kuitenkin sen verran kisaa edeltävällä viikolla, että järjestäjät päättivät pitää perinteisen talvisen osakilpailun kalenterissaan.

Ralliviikolle on luvassa kuitenkin taas lämpöasteisia ja loskaisia päiviä. Ennusteluissa esitettyjen vaihtelevien säiden varalle ajoreittiä on lyhennetty.
Jos odotettuja ja toivottuja pakkasia tulee, niin rallireitille on sunnitelmissa ajaa vettä ja jäädyttää teiden pintaan kunnon jääkerros.
Latvala-Hänninen autokunta kurvaa Ruotsissa tutulla, Tommi Mäkisen tallista Vuokratulla ja huoltatamalla, Toyota Yaris WRC:llä. J-M Lalvala ajaa MM-tasollakin kuitenkin niin sanottuna yksyiskuljettajana, Latvala Motosport Oy:n ilmoittamana.

 

Latvala-Hänninen osallistuvat Ruotsin MM-ralliin tutulla ”pirssillä”. Molemmat miehet kuskasivat samanlaisia vauhtihirmuja aikaisempina vuosina Toyotan tehdastallin kuskeina. Kuvassa J-M Latvala vuoden 2019 Ruotsin-rallissa silloisen kartturinsa Miika Anttilan kanssa numerolla #10 (Kuva: WRC/ Red Bull Content Pool)

 

Ruotsin ralli on aina ollut Latvalalla menestyksen paikka. Hän on voittanut aikasempina talvina kyseisen MM-rallin peräti neljä (4) kertaa. Ja jos onni on myötä, niin tuurilaisen vauhtitaidot kyllä riittävät varmasti viidennenkin voiton saavuttamiseen.

Jari-Matti Latvalan suunnitemissa on tämän vuoden aikana osallistua 2-4 MM-ralliin yksityiskuljettajana, Tommi Mäkisen tallista ”reilulla” sopimuksella vuokratulla Toyota Yaris WRC-autolla. Eli samanlaisella, kun J-M ja Juho ovat kaasuttelleet aikaisemminkin tallikuskeina kilpaillessaan. Poikkeuksena, että Juha toimii nyt ”pelkääjän paikalla” kartanlukijana.

Suomen MM-osakilpailu, Neste-ralli on Ruotsin lisäksi yksi Latvalan ja Hänisen päätavoitteista. Italian osakilpailu on myöskin tiettävästi mukana suunitelmissa.
Latvala aikoo kuitata korkean tason korkeita kustanuksia oman rahoituksen lisäksi myöskin hyviltä yhteistyökumppaneilta saatavalla tuella. Joihinkin kansallisiin ralleihin osallistuminen on lisäksi kauden ohjelmassa, että ajotuntuma säilyy. Onhan Jari-Matin ajatuksissa jatkaa edelleen tulevina vuosina MM-tallikuskuskinakin.

 

Jari-Matti Latvala tyytyväisena kolmenteen sijaa Suomen MM-rallin maalissa. (Kuva: Pentti Hautala)

Jari-Matti on MM-rallihistoriassa osallistunut usempaan osakilpailuun mitä kukaan muu maailmassa.

Töysässä vuonna 1985 syntynyt Jari-Matti Latvala on kaikkien aikojen useammassa MM-rallissa ajanut kuljettaja maailmassa. Tuurilainen on voittanut tähän mennessä 18 MM-osakilpailua ja saavuttanut vuosina 2010, 2014, 2015 mestaruussarjassa hopeasijan! Kolmanneksi vuosina 2012 ja 2013 sekä neljänneksi MM-pisteissä peräti viitenä eri vuotena.
Latvala on tavoitellut MM-pisteistä 208 kilpailussa. Carlos Sainz on toisena 196 rallilla.

Latvala-Hänninen kuuluvat ilman muuta tulevan, Ruotsin MM-rallin kiinostavampiin ja seuratuimpien kilpaijoiden joukoon, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. ”Paineet” ovat parilla kovat. Latvala ajoi Toyotan tallikuskina viime vuoden loppuun saakka. Hänninen toimi Toyotan kuljettajan vuonna 2017.

-Pidetäänpäs kaikki peukkuja pystyssä Jari-Matille ja Juholle !!!


 

ähtärin kaupunki-pääsiäistempaus

JÄTÄ KOMMENTTI