Jari-Matti Latvalan ja Juho Hännisen MM-rallin harjoitus jäi haaveeksi – Mesikämmen Ralli jouduttiin perumaan!

1
MM-rallimenestyjät (vas) Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen. Parivaljakon harjoittelukisa jäi ajamatta Mesikämmen-rallin peruuntumisen vuoksi muutama viikko sitten (Pentti Hautala)

Teksti ja kuvat: Pentti Hautala
Ähtäri

Nyt ”kesäkelien takia” perumaan jouduttu Mesikämmän-ralli lukeutui 1970-, 80- ja 90- luvuilla Suomen arvostetuimpien rallikisojen kastiin. Pääjärjestäjänä toimi tuolloin Autoliiton Ähtärin osasto. Useana eri vuonna kaasuteltiin rallissa SM-osakilpailuja yleisessä- ja nuorten / junnujen sarjoissa.
Osanottajina oli aina useitakin Suomen ja maailman parhaita kuljettajia. Muun muassa maailman mestari Tommi Mäkinen käynnisteli ralliuraansa Mesikämmenessä junnujen SM-rallissa vuonna 1986.
Mesikämmen-rallit olivat aina hyvässä suosiossa. Mukaan ilmoitautui yleisiin- ja junnusarjoihin monesti enemmän kuin voitiin mukaan ottaa.

Nyt, helmikuun ensimmäisenä päivänä (1.2.2020) olisi ollut tiedossa historian havinaa, kun Mesikämmen-ralli aiottiin kurvata taas ensimmäisen kerran tällä vuosituhannella. Mukaan oli jo ilmoittunut ainakin yksi autokunta Suomen-ja maailman huipulta: Jari-Matti Latvala, AlavUa ja Juho Hänninen, SlUa. – Autona Historic-luokan Toyota Celica 2000 GT-Four.

Entiset Toyotan MM-kuskit ovat aikaisemminkin kisanneet samassa autossa. Mesikämmen olisi ollut tavallaan Latvalalla ja Hännisellä harjoitusta myöskin helmikuun 13.-16 pv. ajettavaan Ruotsin MM-ralliin. He kisaavat Ruotsissa Toyota Yaris WRC:llä, Latvala Motosport Oy:n ilmoittamana.

Nyt peruttu Mesikämmen-Ralli oli tarkoitus kaasutella Historic Rally Trophy-ja BMW Rally- sarjojen osakilpailuna. Historicissa mukana olevat ralliautot ovat vuosilta 1966-1990. Ja kilpaa vanhoilla autoilla kurvaillaan peräti 26-luokassa.
Lisäksi olisivat rallissa olleet mukana myös uudemmat menopelit: yleinen, seniorit, nuoret ja juniorit. 4-ja 2-vetoiset autot nuotitetuissa sekä nuotittomissa luokissa (Luokkia yht.13).
Pääjärjestäjät Alavuden Urheilautoilijat apunaan ÄhtärinUA olivat ahkeroineet reittien ym. järjestelyjen parissa jo monta kuukautta.

Hieman mennyttä historiaa…

Kilpailujohtaja Asko Sairanen on päätoimijahenkilöistä ainoa, joka oli mukana järjestelykoneistossa viime vuosituhannella. – Muun muassa allekirjoittanut Hautala toimi silloin rallien tiedotuspäällikkönä ja kiersi kylillä Sairasen mukana sopimassa ajoreiteille lupia.
Muistan montakin kiperää neuvottelua, kun suostuttelimme emäntiä ja isäntiä, että saatiin ralliautoille ajo-oikeus pihoja sivuaville kyläteille. Luvan saantia helpotti usein ratkaisevasti, kun minä olin lehtitoimittajana, ja muusta toiminnastani olin tullut tutuksi aikaisemmin lähes jokaiselle. Monena vuotena oli pääratamestarina paikkakunnan autourheilullinen poliisi Kari Talonen. Mieleen muistuu aktiivisista toimijoista myös Heikki Kankimäki, Markku Hautala, Seppo Sulku

Tällä kertaa Asko Sairasen ja muiden järjestelyissä rallin hyväksi toimineiden vaivannäkö meni kuitenkin niin sanotusti ”harakoille”, kun ralli päätettiin perua ” kesäisten keliolosuhteiden pakottamana”.
Rallin perumiseen oli ehkä vaikuttamassa myöskin vähäinen kilpailuun ilmoittautuneiden määrä. Ilmoittautumisajan umpeuduttua tiistaina 21.1.2020, oli peruutuspäätöstä tehtäessä osanottajaksi ilmoittautunut vain kolmisenkymmenta autokuntaa, kun noin 100-150 odotettiin.

Latvala-Hänninen pari kurvaavat tässä Ähtärin lumisissa maisemissa. -He odottivat lumi-ja jääkelin vallitsevan vielä helmikuun 1. päivänäkin. (Pentti Hautala)

 

ähtärin kaupunki-pääsiäistempaus

1 KOMMENTTI

  1. Hautalan Pentti vihjaisi aivan osuvasti, että peruttamisen syy oli todellisudessa osanottajien ilmoittautumisten vähyys. Rallin kilpailupäivien yhteiskulut ovat yli 10 000 euroa, osanottajia pitäisi olla vähintään 70, että kulut tulisivat osanottomaksuina. Lujaa routaa on ralliteillä noin 40 senttiä ja nyt jo lunta penkoiksi asti.=Elikkä ihanteelliset olosuhteet talvirallile. Vahinko vain ilmoittautunut tarpeeksi osanottajia.
    -ähtäriläinen-

Vastaa käyttäjälle Pekka Peruuta kommentointi