Pörinää myös Tuurin taivaalla… MOOTTORIVARJOLIIDON SM-KISAT SÄÄN SUOSIOSSA

0
Keskisen kyläkauppa ja Turusen tilan pelttoaukea mahdollistivat omalta osaltaan mahtavat olosuhteet ja maisemat lennollisille arvokilpailuille. (Kuvat:Pentti Hautala)

Teksti ja kuvat: PENTTI HAUTALA
Alavus/Tuuri

Moottorien voimalla yläilmoissa liikkuvien varjoliidokkien Suomenmestaruuksista pöristeltiin Tuurin alueen taivaalla 28.-29.8. -Kilpailut käynnistyivät parhaassa mahdollisessa säässä perjantai-iltana kello 17 jälkeen. -Launtaina jatkettiin jo aamuyhdekseltä, edelleen ihanteellisessa säässä.

Lähtö-ja maalialueena toimi Keskisen kyläkaupan lähellä sijaitseva Turusen maatilan laaja nurmipeltoaukea. Suunnistusreitin, navikointi rastikohteet sijaitsivat naapurikylien alueella.

SM-kilpailujen, ähtäriläinen touhukaksikko: kisajohtaja Aarno Isomäki ja Arto Halttunen neuvonpidossa hienossa lentosäässä.

– Launtaina Tuurin taivalla oli yhtäaikaisesti toistakymmentä  varjoliidintä pyrkimässä mahdollisimman vähällä polttoaineen kulutuksella, pisteitä ”pisaralla pisimmälle” tehtävässä.

Kilpailut piti liitää jo viikkoa aikaisemmin. Ne kuitenkin siirrettiin epäedullisten sääolosuhteiden pakottamana elokuun loppuun. Ja siirron suhteen olikin Tuurissa tuuria, kun nyt saatiin pöristellä ja liidellä Kuusiokuntien kylien alueelle rastilta toiselle parhaassa mahdollisessa säässä. Osanottajia oli eri pulilta Suomea viitisentoista.

Kilpailun järjestäjänä kunnostautui Etelä-Pohjanmaan Liitäjät ry., ähtäriläisen Aarno Isomäen johdolla

Isomäki selvitti tämän urheilu-taitolajin sisältöä, että kilpailutehtävät valitaan vallitsevan sääolosuhteiden mukaan noin tuntia aikaisemmin tehtävän alkua.

…Ja nousu kohti Tuurin taivasta ja samalla suunta kohti ensimmäistä, naapurikylän rastilippua.

– Lentolaite on melko hidas ja kevyt. Tämä merkitsee sitä, että turvallisuuden takaamiseksi ei laiteella lennetä yleensä yli 3 metriä sekunnissa puhaltavassa tuulessa. Sade on myöskin sellainen tekijä, joka estää näillä ”härveleillä” turvallisen lentämisen, tarkentaa Isomäki.
– Pistemäärää kilpailijat kartuttavat kolmella eri osa-aluella. Niitä ovat target, navigation / tarkkuus suunnistus ja bensankulutus, esittelee Isomäki.

Lentolaitteen voimanläheenä toimiva moottori potkureineen kiinnostuksen kohteena.

VARJOLIIDIN on yksi keveimmistä moottoroiduista lentolaitteista.

Siihen kuuluu siipenä toimiva varjo eli varjoliidin. Lentäjä istuu valjaissa ja moottori potkureineen sijaitsee lentäjän selän takana.
Liidin / siipi on valmistettu ohuesta kestävästä kankaasta. Etureunassa on tunneliaukot, joista sisään virtaava ilma pullistaa, 11-13 metriä kärkiväliltä olevat ”siivet” oikeaan muotoon. Siivillä on leveyttä keskeltä noin kolme metriä.
Yleensä liitimissä käytetään, 14-28 hevoisvoiman 2-tahtimoottoria. Nykyään on myöskin jo käytössä 4-tahtisia ja sähkömoottoreita.
Lähtö tapahtuu aina, jos ilmavirtauksia on, vastatuuleen. Aluksi juostaan alkuvauhtia moottori tyhjäkäynnillä,vetäen kantopunosta käsillä.Laitetta ohjataan siiven takareunaan kiinnitetyistä jarrukahvoista vetämällä sekä lentäjän painopistettä siirtämällä.

Yleisöä oli paljon seuraamassa Turusen pellonlaidalla moottoroidun varjoliidon SM-kilpailuja. Etualalla kilpailun johtaja Aarno Isomäen ”toimisto”. (Kuvat: Pentti Hautala)
Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI