Alajärvi yksi modernin nostolavatikasauton tukikohdista Suomessa.

0
Kokkolasta vähän käytettynä Alajärvelle hankittu nostolava-auto tuo seutukunnan palo- ja pelastustoimelle entistäkin tehokkaamman ja turvallisemman ulottuvuuden (K-Media/JK)
Tiistaina iltapäivällä julkistettiin Etelä-Pohjanmaan palo- ja pelastuslaitoksen Alajärven paloaseman kalustoon sijoitettu nykyaikainen nostolavatikasauto.

Tapausta juhlistettiin pullakahvein Alajärven perinteikkäällä paloasemalla autoa hallinoivan ja laitteiston käyttöön kouluttautuneen henkilöstön kesken.

29 tonnin monipuolinen tekniikan ihme on ensimmäinen, lähinnä Järvi-Pohjanmaan ja Suomenselän seutukuntia palvelemaan hankittu ja erityisesti pelastustoimen tarkoituksiin kokonaan tehtaalla valmiiksi rakennettu korkeiden paikkojen pelastusajoneuvo.

Neliakselisen ja kääntyvätelisen Scania kuorma-auton alustalle rakennettu tamperelaisen Bronto Skyliftin nostolaitteisto vie pelastushenkilökunnan nopeasti nostokorissaan aina 42 metrin korkeuteen saakka. Nostolaitteistoa käytetään siihen sijoittetusta nostokorin ohjainpaneelista, mutta laitteistoa voi tarpeen tullen ohjata myös nosturin alaosasa sijaitsevasta omasta paneelista. Suurista korkeusominaisuuksista on huomattavaa hyötyä muun muassa alueen teollisuusrakenuksille koituvissa uhkatilanteissa. Myös pienempien rakennuksien yläpuolelle ja katoille päästään kaluston pitkällä yli 20 metrin sivuttaisella ”silta” ominaisuudella.  Lavalla voidaan tarpeen tullen toimia rajallisesti myös alaspäin. Tehokkaiden vesi- ja vaahtotykkien lisäksi, nostokorissa olevien työskentelyä on helpotettu ja turvattu monin eri teknisin apulaittein. Muun muassa puhdas hengitysilma voidaan johtaa korissa työskentelevien ja pelastettujen kasvomaskeihin suoraan alhaalta nosturin painelaitteistosta.

Alajärvellä auton ja sen vaativan tekniikan käsittelijöiksi ovat kouluttautuneet palomiehet Pasi Matintupa ja Jukka Siirilä. Kaksi palomiestä on myös kaluston minimivahvuus. Aluepalopäällikkö Antti-Jussi Isotalon ja Alajärven asemavastaavan, palomestari Seppo Korpela mukaan koulutus lisävoimien osalta on parhaillaan käynnissä. Isotalon mukaan tarkoituksena on saada reilu kymmenen hengen spesiaali porukka päivystysvuoroihin normaalia laajemman alueen tarpeisiin.

Uutta kalustoa olivat Alajärven Palotorilla esittelmässä (vas.) palomestari Seppo Korpela, palopäällikkö Antti-Jussi Isotalo, pelastuspäällikkö Keijo Kangastie ja palomies Pasi Matintupa (K-Media/JK)  Klikkaa kuvasta suuremmaksi!

Pelastuspäällikkö Keijo Kangastien vastuulla on pitkälti alueen palo- ja pelastuskaluston riittävyydestä, ajantasaisuudesta ja kunnosta huolehtiminen. Kaluston päivittäminen tasapuolisesti alueen eri palokuntiin on Kangastien mukaan jatkuvaa taiteilua. Rajalliset määrärahat uusien arvokkaiden erikoisautojen hankkimiseen tekevät toiminnasta moniselitteisen. On pakko olla ajan hermolla ja mietittävä mitä voi ”kierrättää” ja minkä kaluston ikää voisi jatkaa vielä muutaman vuoden pienillä lisäyksillä ja osien vaihdoilla.

Pelastuslaitosjärjestelmän murroksessa kalusto kuntien paloasemilla oli Kangastien mukaan osin vanhaa ja huonokuntoista, ja onkin vienyt oman aikansa saattaa alueen sammutuskalusto sille tasolle mitä nykyaikainen palo- ja pelastustoiminta edellyttävät. Alueen pelastuspäällikön mukaan tämän hetkinen tilanne on jo kohtuullisen siedettävä. Alueen palokalustoa ajantasaistetaan, uutta hankkimalla, vuosittain noin 800 000 eurolla.

Etelä-Pohjanmaan palo- ja pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Keijo Kangastie selvitti muun muassa kuinka eri tyyppiset erikoisajoneuvot pelastuslaitoksen alueelle sijoitetaan. (K-Media/JK)

Alajärvelle nyt sijoitettu, vähän käytetty ja Kokkolassa ”pieneksi jäänyt” Bronto oli täsmähankinta, josta oli Kangastien mukaan kiinnostuneet monet muutkin tahot. Oikealla ajoituksella ja hyvällä hengellä kokkolalaisten kanssa nostolava saatiin 174.600 euron panostuksella Keski-Pohjanmaalta Alajärvelle. Uuden vastaavan auton hankintahinta on noin 600 000 euroa.

Etelä-Pohjanmaalla uusimmat, suurimmat ja nykyaikaisimmat nostolavapaloautot sijaitsevat tällä hetkellä tukikohdissaan Kauhajoella, Seinäjoella, Lapualla ja Alajärvellä. Lisäksi suunnitelmissa on lähivuosien aikana hankkia organisaation Alavuden paloasemalle vastaavan tyyppinen nostolava-/tikasauto.

Alajärveltä erikoisauton apua on saatavissa tarvittaessa yli maakuntarajojen Keski-Suomen ja Keski-Pohjanmaan kuntiin. Keski-Suomen puolella Alajärveä lähin nostolava-auto on Saarijärvellä.

Kiireellisten hälytysten lisäksi auton ja sen miehistön tehtäviin kuuluu myös paljon kiireettömiä hälytyksiä, joiden tehtävänkuva on puolestaan ennakoida vahinkojen syntymistä.

Tikasautojen kierrätyksen jälkeen vuorossa ovat säiliöautot ja sammutusautot.

Kangastie paljasti, että Alajärvi saa ensi vuoden kevääksi kokonaan uuden säiliöauton josta on tilaus lähdössä valmistajalle kuluvan kevään aikana. Alajärven nykyinen Sisu soveltuisi pelastuspäällikön arvioissa, tarkistusten ja pienen kunnostuksen jälkeen,vuorostaan mainiosti Kauhajärven paloaseman vanhempaa kalustoa korvaamaan.

Myös Alavudelle on tulossa vuotta myöhemmin kokonaan uusi säiliöauto ja sen nykyinen siirtyisi Kuortaneen paloasemalle korvaamaan vanhempaa kalustoa.

Lappajärven palokunta saa alkukesästä kokonaan uuden, noin 200 000 euron arvoisen, sammutusauton. Sen nykyinen ”ykkönen” kierrätetään ja se kuskataan Alajärveltä poistuvan vanhemman tilalle ”kakkoseksi” ja vara-autoksi.

Ensi vuonna kokonaan uuden sammutusauton ovat saamassa myös Vimpelin ja Ylistaron palokunnat. Vimpelistä poistuvalla vanhemmalla kalustolla Kangastie olisi edelleen paikkaamassa Lapuan Kauhajärven vieläkin vanhempaa sammutusajoneuvokalustoa.

…………………………………………………………

 

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI