Esko Reinonpoika Alanko – eteläpohjalainen

0
Yrittäjä Jussi. Vuonna 1984 Kuninkaallisen Kauppaopiston pihassa. Nykyisin Seinäjoen keskustassa.

Esko Reinonpoika Alanko on Kurikassa syntynyt, pitkään Helsingissa vaikuttanut yrittäjä. Alanko kirjoittaa kolumneja jpnewsiin jatkossa, pääsääntöiseesti metropolin tapahtumista, asioista eteläpohjalaisen näkökulmasta ja asioiden vaikutuksista eteläpohjalaiseen elämään. Esko Reinonpoika Alanko on nk. bisnesenkeli, joka tuntee markkinoinnin ja verkostoitumisen salat ja karikot.

Tässä Esko Reinonpoika Alangon ensimmäinen kolumni jpnewsiin

Vallankumous on alkanut.

Vallankumous tulee ainakin valtaa pitäville aina yllättäen. Se kytee aikansa pinnan alla, kunnes yhdessä hetkessä vanhat rakenteet sortuvat. Vanha valta on tietenkin hämillään, vaikka se on yleensä omilla toimillaan ruokkinut muutosta. Nyt on käynnissä markkinoinnin vallankumous. Se ei ole tapahtunut rysäyksellä yhdessä yössä, vaan on jatkunut jo vuosia, mutta siinä mielessä lempeänä, että vanha valta saa tilaisuuden muuttaa tapansa, eikä sitä teljetä tyrmään vettä ja vanikkaa eväänään. Tässä vallankumouksessa vanhanaikaisen, hierarkkisen johtamistavan syrjäyttää itseohjautuvat asiantuntijaorganisaatiot, joissa vastuu ja valta on jakautunut. Jatkossa selviytyvät mahdollisesti vain alati kehittyvät yritykset, joissa ajattelun laatu ja henkiset arvot ovat edes jossain arvossa kvartaalikapitalismin ja kaiken teknohumpan rinnalla. Kovan kilpailun vuoksi pelkästään tekniikan ja akateemisen viisastelun ehdoilla pyristelevät yritykset menettävät otteensa markkinoista ja päätyvät ihan itsestään kapeamman leivän pariin.

Tästä lähtien pienen ja keskisuurenkin yrittäjän on otettava tosissaan vanha fraasi, jonka mukaan asiakas on kuningas.

Kuluttajat vaativat yhä yksilöllisempää palvelua ja laatua. Minkä tahansa hilavitkuttimen ostaminenkin pitää olla kokonaisvaltainen elämys. Jos asiakkaat eivät saa haluamaansa sinulta, he saavat sen kilpailijaltasi. Hyvä palvelu on aina houkutellut asiakkaita. Nykyään itse kauppatavara on niin tasalaatuista, että nimenomaan loistava palvelu on ainoa selkeä kilpailuetu. Ja se toinen on hyvä maine, johon voi tietenkin vaikuttaa esimerkiksi laadukkaalla palvelulla.

Mitä asiakkaat sitten haluavat? Sitä he eivät aina tiedä itsekään, tai ainakaan he eivät osaa sitä myyjille suoraan kertoa. Tämä taas osaltaan vääristää erilaisten markkinatutkimuksien kertomaa totuutta, joka puolestaan saattaa olla markkinointipäätöksiä tekevän johtoryhmän ainoa kosketus asiakkaisiin. Ja vain aitous myy, sillä ihmiset tunnistavat helposti pelkkään mielistelyyn ja laskelmointiin perustuvan asiakaslähtöisyyden. Markkinatutkimuksia toki tarvitaan, mutta kuten kaikkeen muuhunkin teknohumppaan, niihinkin pitäisi osata suhtautua apuvälineinä ja työkaluina eikä absoluuttisena totuutena. Kun tilastot ja analyysit on luettu, yrittäjällä on vielä velvollisuus ja oikeus kuunnella omaa vaistoaan, kyseenalaistaa asioita ja käyttää puhdasta maalaisjärkeä ennen kuin tekee ensimmäistäkään päätöstä ainakaan mitä markkinointiin tulee.

Ei musiikkiakaan voi tehdä pelkästään markkinatutkimuksien valossa. Kuuntelisimme edelleen pelkkää Iltatuulen viestiä ja Satumaata eikä kukaan olisi kuullutkaan Ed Sheeranista tai Maustetytöistä. Musiikkia julkaisevien suurien yhtiöidenkin olisi aika tarkistaa arvomaailmaansa, sillä toisinaan kuulostaa kuin totuus olisi unohtunut. Niin rockia kuin kaikkea muutakin duunia pitää tehdä sielulla eikä taskulaskimella. Menestystarinoihin liittyy aina paitsi kovaa työtä ja hitunen onnea myös rohkeutta toimia koko sydämellään ja oman vaistonsa mukaan. Eikä siitä haittaa ole, jos välillä jalkautuu kansan pariin nuuhkimaan uusia tuulia ja markkinarakoja. Liian paljon löytyy tämänkin maan yritysten norsunluutorneista johtajia, jotka eivät ole vuosiin nähneet läheltä ihan oikeaa maksavaa asiakasta. Kvartaalikapitalismi on tehnyt ihmisistä pelkkiä numeroita ja tilastoja, joita johtoryhmä pyörittelee exeleissään kaukana todellisuudesta.

Nyt nuo exelit  huojuvat, sillä tulevaisuuden menestyjiin kuuluvissa yrityksissä strategiat ja päätökset tehdään kentällä, ei johtoryhmän nurkkahuoneessa. Eikä päätösvallan hajauttamista voi rajoittaa vain markkinointia koskevaksi, sillä kaikki mahdolliset osatekijät vaikuttavat yrityksen ja sen tuotteiden maineeseen. Vastuu markkinoinnista kuuluukin koko henkilöstölle, eikä pelkästään varsinaiselle markkinointiosastolle. Kun asiakas haluaa ostotapahtuman olevan elämys, hän ei välttämättä kaipaa päähän silittelyä tai maalipalloammuntaa, vaan yksinkertaisesti joustavaa ja ystävällistä palvelua.

Esko Reinonpoika Alanko

hallituksen puheenjohtaja, yrittäjä


 

 

 

S-market_Soini160620

JÄTÄ KOMMENTTI