Kaustisen litiumille alati kasvava tarve – maailma tarvitsee akkuvirtaa

1
Auton valmistaja kiiruhtavat sähköautojen tuotantoa muun muassa akkuteknologian kehittyessä. Kokonaan sähköllä kulkevien autojen tuleminen arkikäyttöön on lähempänä kuin arvaammekaan. Kuvassa :Tesla ST Wagon sähkömoottorilla varustettu perhefarmari.

Kaustisen ja ex-Ullavan alueille suunnitteilla olevan litiumkaivoksen tulevaisuus näyttää lupaavalta Euroopassa virinneiden akkutehdashankkeiden ansiosta, kertoo Yle.

”Keski-Pohjanmaan litium- ja beryllium” eli Keliberin suunnittelema kaivos olisi tietojen mukaan Euroopan suurin. Keliber on innoissaan ja kannattaa Teslan akkutehtaan perustamista Vaasaan. Pohjoismaihin on suunnitteilla myös Northvoltin akkutehdas.

– Meille olisi suotuinen tilanne, että asiakkaita olisi useampia. Se jakaa riskiä ja mahdollistaa myös paremman hinnan saannin, Keliberin toimitusjohtaja Pertti Lamberg sanoo Ylelle.

Raaka-aineesta voi tulla jopa pulaa, koska vireillä on useita litiumia tarvitsevia tehdashankkeita.  Keskipohjanmaalaiselle kaivosyhtiö Keliberille se olisi hyvä tilanne, koska silloin tehtaat haluavat Lambergin mukaan tehdä pitkäaikaisia sopimuksia.

Kaivos Kaustisen-Ullavan alueella odottaa rakennuslupa- ja rahoituspäätöksiä ensi vuoden aikana.

Rakentaminen olisi tarkoitus aloittaa ensi vuoden loppuun mennessä ja tuotanto vuosi sen jälkeen.


 

Työtä ja toimeentuloa seutukunnalle!

Kaustisen ja Ullavan alueelta löydettiin 1960-luvulla spodumeenia, mistä voidaan erottaa akuissa käytettävän litiumia.

Hanke kuuluu Suomessa 1990-luvulla syntyneeseen kanadalaistyyppiseen pienkaivostoimintaan. Norjalainen Nordic Mining ASA osti 68 % Keliberistä 2008.

Keliber Resources Oy:n toimitusjohtaja Olle Sirenin mukaan Ullavan Läntässä on 3 000 000 tonnin spodumeeni-esiintymä, josta litiumoksidia saadaan 0,92 %:n verran, 27 600 000 kg. Kaivoksen teknologiaa on kehitetty Outotec Oyj:n kanssa. Jalostusprosessi käyttää valmistuessaan mahdollisesti Lassila & Tikanojan biokaasulaitoksen energiaa ja hiilidioksidia.

Varmoja esiintymiä on löytynyt jo 12 paikasta. Tuotantoon päästessään Kaustisen litiumkemikaalituotanto vastaisi 5 %:a maailmantuotannosta ja olisi Euroopan suurin esiintymä.

Täystuotannossa Keliberin liikevaihto olisi 50–60 miljoonaa euroa vuodessa 15 vuoden ajan ja sen arvioidaan työllistävän 80–90 henkilöä!

 

kategoriainfo1

1 KOMMENTTI

  1. Vaasan hankkeelle saada Teslan akkutehdas on saatava yksimielinen ja laaja tuki koko maakunnasta. Teslan johtaja tulee käymään Vaasassa aivan pikapuoliin tutustumassa Vaasan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Samalla on mahdollista alkaa suunnittelemaan alihankintaketjujen muodostamista alueelle. Pohjalalaisessa olleen lehtitiedon mukaan jopa 20 000 – 30 000 työntekijää on mahdollista saada mukaan aina tehtaan tarvitsemista kuljetuksista lähtien koko tuotantoketjuun. Alueen yrittäjien ja erityisesti sähkötavaratoimittajien on syytä alkaa suunnittelemaan, mitä kaikkea tavaraa ja palveluita he voivat toimittaa Teslan tehtaalle.

    Esimerkiksi sähkötoimitusten huoltovarmuuden varmistamieksi tarvitaan joka tapauksessa uutta sähkölinjaa vaikkapa Alajärven Möksystä Vaasaan asti. Näin pienennetään rannikon myrskytuhojen aiheuttamia sähkökatkoksia elektrolyysiprosessissa, joka vaatii peräti 35 gigawattitunnin sähköntoimitusta akkujen valmistamiseksi. Teslan tehdas toteutuessaan tulee työliistämään suoraan tuhansia ihmisiä Vaasassa ja investointikohteena se on useiden miljardien eurojen suuruinen tehdas. Sitä ei suotta sanota Suomen suurimmaksi investointikohteeksi koskaan.

    Ruotsalaisten vastaavan hankkeen lisäksi myös Volkswagen suunnittelee 3 miljoonan auton akkutehdasta Eurooppaan, joten litiumkaivoksen malmilla on paljon kysyntää aivan lähivuosiksi.

JÄTÄ KOMMENTTI