Maximimittainen raskasajoneuvoyhdistelmä kaatui ojaan jäisellä ja kapealla Menkijärventiellä

1
Kuten avustajamme lähettämä kuva yksiselitteisesti osoittaa, on tien pinta ollut aamuyöllä erityisen liukas (jpnews.fi/T.Kangastie)

Onnettomuus sattui varhain perjantaiaamuna kello puoli kuuden jälkeen Alajärven Menkijärvellä. Onnettomuuden osallisena oli, Suomessa vielä harvinainen, normaaliin maantieliikenteeseen sallittu 34,5 metriä pitkä moduuliyhdistelmä. Tieltä suistumisen aiheuttaja oli poikkeuksellisen liukas maantienkohta lähellä Menkijärven kylän taajamaa.

Toimituksemme saamien tietojen mukaan etelästä Kuortaneen suunnasta kohti alajärveläistä yritystä kontteja kuljettaneen moduuliyhdistelmäajoneuvon takimmainen täysperävaunu olisi suistunut ensin pehmeämmälle tien reunan lumelle ja jatkanut matkaansa ojaan. Ojaan kaaduttuaan perävaunu kampesi lopulta pitkän puoliperävaunun ja veturin koko pituudelta mukaansa kumoon. Onnettomuushetkellä yhdistelmän vauhti oli ollut kuljettajan mukaan hiljainen. Rekan kuljettaja ei loukkaantunut vakavasti, mutta lähti ensihoitoyksikön matkassa tarkistukseen sairaalaan.

Kun onnettomuuksia tapahtuu näillä ns ”sivuteillä”, nousevat teiden hoitoluokitukset ja niistä johtuvat kunnossapitojutut, väkisinkin pintaan. Läänin tieasioissakin raha tuntuu menevän rahan luo. Esimerkiksi seutukunnalta johtavat raskaanliikenteen reititykset pohjois-eteläsuunnassa eivät ole edelleenkään kovin hääppöiset, eikä aluehallinnon suunnasta valoa tunnelinpäässä ole näilläkään näkymin havaittavissa.

Peililiukkaat ja polanteiset hiekoittamattomat ja suolaamattomat jäätiet ovat  hengenvaarallisia. Jos Menkijärvellä ojaan suistuneen rekan kulkusuunta olisi ollut epäonnisesti kyseisellä kohtaa tietä päinvastainen, kuljettajan kohtalo olisikin voinut olla kokonaan synkempi. Oja toisella puolen on nimittäin paljon vettä sisältävä ja huomattavasti syvempi.

Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen Alajärven ja Kauhajärven yksiköillä ei ollut paikalla paljon tehtävää. Liikenteenohjausta ja vetoauton vuotavan polttoainesäiliön tyhjäystä. Pitkän raskaan yhdistelmän tiellenosto kutakuinkin ehjänä kappaleena kapealla ”kylätiellä” on sitten toinen ja haastavampi eri juttunsa.


 

Korona-kartta 700x

1 KOMMENTTI

  1. Totta töriset. Rahaa riittää johonkin aivan tajuttoman tarpeettomaan, kuten Ylistaron tai Laihian kaltaisiin valtateiden järjestelyihin. Asiat jotka olisi voitu hoitaa (niinkin pienillä liikennemäärillä) huomattavan paljon halvemmalla. Yksi typeryys on rakentaa Seinäjoen ja Lapuan välille ohituskaistoja. Siinä sitten muut tärkeämmät tieosuudet kärsivät. En ymmärä miksi Järviseudun seutukunta ei osaa pitää suurempaa meteliä Menkijärventien parantamisesta. Se on kuitenkin meidän tärkein henkireikä etelän suuntaan.

JÄTÄ KOMMENTTI