Peter Östman: Hallitukselta harkitsematonta lisäkuritusta liikenteelle ja vientiteollisuudelle

0
Tämä suomenselkäläinen kuitupuukuorma on menossa jatkojalostukseen Äänekoskelle, eikä turpeen korvaajaksi "polttouuniiin"

Kansanedustaja Peter Östman ihmettelee parafiinisen dieselveron korotusta sekä viennin, että ympäristön kannalta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry arvioi tänään, että parafiinisen dieselin veronalennuksen poistaminen yhdessä ensi kesälle kaavaillun 250 miljoonan euron polttoaineveron korotuksen kanssa aiheuttavat maanteiden tavaraliikenteelle 140 miljoonaa euron kustannusten nousun vuositasolla. Esitys on haitallinen Suomen kilpailukyvylle. Lisäksi laadukkaamman parafiinisen dieselin veron nosto on ympäristön kannalta kyseenalainen toimi.

  • Vaikuttaa siltä, että hallituksen on pitänyt keksiä tämä toimenpide siksi, jotta voidaan sanoa, että ilmastolle haitallisia yritystukia vihdoin leikataan. Sillä, onko toimenpide ympäristön tai talouden kannalta järkevä, ei näytä olevan niin merkitystä, arvioi Peter Östman.
  • Dieselveron korotusten kanssa tulisi tässä taloustilanteessa olla hyvin tarkkana. Veronkiristys osuu rajusti myös kuljetusalaan ja vientiteollisuuteen. Näin taantuman alla tulisi vientiteollisuuden näköalat ottaa hyvin tarkkaan huomioon, toteaa kansanedustaja Peter Östman (kd)


 

PTV-viinimyymälä_250620

JÄTÄ KOMMENTTI