SKAL | Tuotantopako Suomesta pysäytettävä – kilpailukykyä polttoaineveron palautuksella!

0
Kuvituskuva ei liity tapaukseen (jpnews.fi)
Koko Suomi ja erityisesti valtakunnan eri tasojen päättäjät on saatava, kaikki tuotantoalat käsittävään, kilpailukyky saneeraukseen.
Metsäala on poikkeuksellisen suomalainen tuotannonala, sillä tärkeät tuotantopanokset: puutavara, työvoima ja laitteet ovat kotimaisia. Metsäteollisuuden vuotuinen vienti on viime vuosina vaihdellut kahdeksasta kolmeentoista miljardiin euroon. Vihreä pääomamme on ollut Suomen rikkaus, mutta sen hyödyntämisestä on tullut liian kallista. Puunkuljetuksen kustannuksia on pikaisesti kevennettävä kuljetusyrityksille myönnettävän polttoaineveron palautusjärjestelmän avulla.

Viime tammikuussa voimaantullut polttoaineveron korotus, pienpuun energiatuen (PETU) leikkaukset, tiemäärärahojen niukkuus sekä kuljetustuen 60 prosentin leikkaus ovat tulleet metsäalan kuljetusyrityksille kovina kolauksina. Lisäksi vuoden 2015 alusta Itämeren rahtikustannuksiin tulee roima korotus, kun EU:n rikkidirektiivi tulee voimaan. Kansalliset etumme vaativat, että tätä kustannustaakkaa on valtiollisin toimenpitein rivakasti leikattava.

Polttoaineveron palautus on kuljetusyrityksille elintärkeä. Sen avulla ne pystyvät jatkamaan toimintaansa ja palvelemaan metsäsektoria kilpailukykyisinä toimijoina. Ilman veronpalautusjärjestelmää metsäteollisuuden kustannukset vain jatkavat kasvuaan. Metsäteollisuuden tuotannon pako Suomesta on pysäytettävä.

………………………………………………………………….

Jämsässä järjestettävä FinnMETKO 2012 –näyttely keskittyy maanrakennus- sekä metsä- ja kuljetusalan laitteistoon ja palveluihin. SKAL:n ja Metsäalan Kuljetusyrittäjien jakama osasto 546 sijaitsee Puistometsä-alueella.

Tule vaihtamaan ajatuksia leirinuotiolle ja paistamaan makkaraa. Paikan päällä voi myös liittyä SKAL:n jäseneksi.

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI