Talven ja pimeän ajan nopeusrajoitukset astuivat voimaan!

1
Talviliikennerajoitukset ovat tulleet voimaan alueellamme!

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset talvikaudella 2019 – 2020 otetaan käyttöön koko maassa tällä viikolla. Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien ja koko Keski-Suomen maanteillä pääasiallinen rajoitusten vaihtopäivä oli tiistaina (29.10.) Nopeusrajoitusten muutokset koskevat valtaosaa maanteitä ja moottoriteitä.

 

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen yksiajorataisilla maanteillä ilman keskikaidetta kaikki 100 km/h nopeusrajoitukset alenevat 80 kilometriin tunnissa. Näiden tieosuuksien yhteispituus on noin 1300 km. 80 kilometriin tunnissa alenevilla teillä ei ole muutoksia edelliseen vuoteen verrattuna.

Vaasan moottoritien 120 kilometriä tunnissa -nopeusrajoitukset alennetaan 100 kilometriin tunnissa noin 9 km:n pituisella matkalla.

Valtatiellä 8 Sepänkylän ohikulkutiellä 100 km/h nopeusrajoitus jää voimaan noin 7 km:n pituisella tieosuudella.

Valtatiellä 19 Seinäjoen Itäväylän noin 18 km:n pituisella tieosuudella välillä Rengonharju – Nurmo 100 km/h nopeusrajoitus on voimassa talvisin.

Talvirajoituskohteena entiseen tapaan on lyhyt pistekohtainen nopeusrajoitus 80:stä 60:een kilometriin tunnissa valtatiellä 8 Hopsalan X-risteyksessä Kruunupyyn kunnassa.

Suomessa siirrytään takaisin kesänopeuksiin tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.

Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajan ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet. Viisaat kuskit tietävät, että turvallinen ajo voi edellyttää toisinaan huomattavasti alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallii.

Kuusi vinkkiä liukkaiden varalle:
1. Älä annan talven yllättää sinua, vaan vaihda ajoissa talvirenkaat alle.
2. Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan.
3. Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
4. Aja kaarteisiin maltillisella nopeudella, jotta renkaiden ja tienpinnan välinen pito ei vähene äkillisesti.
5. Mieti ohitustarve tarkkaan huonossa tai vaihtelevassa kelissä. Varomattomat ohitukset voivat liukkailla johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen.
6. Ennakoi ajokeli. Ajokelin voit tarkistaa esimerkiksi Liikenne-tilanne-palvelusta: TÄSTÄ J-Pnews LINKISTÄ!

 

Keski-Suomessa siirryttiin muun Suomen tapaan alennettuihin nopeusrajoituksiin tiistaina (29.10.) Vaikka ajokelit saattavat säilyä vielä tovin aikaa etenkin päivisin hyvinä, on vuodenajalle tyypillinen pimeys liukkauden ohella yhtä tärkeä peruste nostaa kaasujalkaa.

Maanteillä nopeus on talviaikaan yleensä 80 km/t. Jyväskylässä 100 km/t jää moottoritiejaksoille Vaajakoskella, Kirrissä ja Keljossa. Muualla valtateillä 4 ja 9 voi keliolosuhteiden muutoin salliessa ajaa satasta yhteensä 65 kilometrin matkalla. Näiden kohteiden on arvioitu olevan joko rakenteellisesti tai liikenteellisesti riittävän turvallisia, jotta ne sallivat korkeamman nopeuden myös talvella ja pimeällä.

Keski-Suomessa vuosi 2018 oli synkkä

Keski-Suomessa kuoli edellisenä vuonna 19 ja loukkaantui 311 henkilöä liikenteessä. Nuoret ovat selkeästi yliedustettuja onnettomuustilastoissa. Kuljettaja on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena noin kymmenessä prosentissa loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Peura- ja kaurisonnettomuuksien määrä on lisäksi selvässä nousussa eläinkantojen kasvun myötä.

– Talvinopeusrajoituksiin siirryttäessä on syytä jokaisen muistaa, että ne ovat yhtä lailla pimeän vuodenajan vuoksi määriteltyjä. Määrittelyt perustuvat tilastoihin, eikä niillä ole mitään tekemistä ihmisten tahallisen matkanteon hidastamisen kanssa, liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen korostaa.

Liikenneturvan selvityksen mukaan vain reilut 50 % jalankulkijoista ja pyöräilijöistä käyttää heijastinta.

Pimeään aikaan liikuttaessa heijastimen käyttö olisi kuitenkin erittäin tärkeää ja halpa henkivakuutus.


 

1 KOMMENTTI

  1. Suomessa talvinopeusrajoitukset tulevat taas voimaan lähipäivinä. Minkä takia talvirajoituksia oikein käytetään Suomessa? Onko niin että suomalaiset autoilijat ovat huonompia kuin ruotsalaiset tai norjalaiset autoilijat, jonka takia suomalaisia autoilijoita pitää ”rangaista” talvinopeusrajoituksilla? Ruotsissa ja Norjassa ei talvirajoituksia käytetä ja nopeusrajoitusten taso Ruotsissa on koko vuoden jotakuinkin sama kuin Suomessa kesällä – siis Ruotsin maanteillä 80, 90, 100, 110 tai 120 km/h.
    Totta kai onnettomuudet ja teiden kuluminen saadaan nollaan jos kielletään koko autoilu. Tähän päätelmään ei tarvita mitään tutkimuksia. Minusta Suomessa pitää luopua koko talvinopeusjärjestelmästä, ja luottaa autoilijaan kuten luotetaan Ruotsissakin.
    Kyllä autoilijan tulee osata suhteuttaa ajonopeutensa kelin mukaan ilman turhia rajoituksia ja kieltoja. Sitä paisti Suomessa on talvisin valtaosin hyvä ajokeli, jopa kesäolosuhteita vastaava. Tällaisissa olosuhteissa talvirajoitus tuntuu kiusanteolta. Lisäksi alennetut talvirajoitukset maksavat yhteiskuntataloudellisina kustannuksina satoja miljoonia euroja pidentyneinä matka-aikoina.

JÄTÄ KOMMENTTI